måndag 19 juni 2023

Bröderna Coen: O Brother, Where Art Thou?



Fjärde avsnittet i denna andra säsong om bröderna Coens filmer. Henke och Carl har sett brödernas omtalade skröna "O Brother, Where Art Thou?" från år 2000. Som companion film har Henke valt Jim Jarmusch "Down By Law" från 1986. Både Carl och super-följaren Sofia rynkar på näsan redan före titten...

Lyssna på Shinypodden där poddar finns, eller här.

Nästa vecka blir sista podden innan sommaruppehållet och då tar vi oss an brödernas neo-noir "The Man Who Wasn't There" och utmanaren är en av den mest kända film-noir vi har i Billy Wilders "Double Indemnity".

6 kommentarer:


  1. Carl, my man! Jag mäktade faktiskt inte med Jarmusch men utifrån er beskrivning av filmen tror jag knappast att jag skulle tyckt bättre om den än Carl. Jag har ju redan gjort min position tydlig när det gäller JJ så jag säger inte så mycket mer här :)

    Återigen har vi dock en Coen som jag tydligen finner större nöje i än vad ni båda gör. Jag såg filmen på bio när den hade premiär och har sett den minst ett par-tre gånger till sedan dess. I mina ögon är Clooney rolig även när han spelar över, på något sätt tycker jag att det passar in i filmens stämning. Men jag kan inte hålla med om att exempelvis detta är en slice-of-life-film bara för att Clooneys protagonist inte utvecklas tack vare det som händer. Han är en oförbätterlig skojare, men han befinner sig om inte annat i en annan situation i slutet. Själva händelseutvecklingen i sig tycker jag har en tydlig början och slut. Men jag kanske missförstod ert snack här?

    https://bilderord.wordpress.com/2021/08/19/o-brother-where-art-thou-2000/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carl is your man!

      Och jag känner mig ensam, men är jag det?

      O Brother, Where Art Thou? är en film som många gillar denna "bonniga" komedi!
      IMDB: 7,7
      Letterboxd: 3,9
      Rotten Tomatoes: 79% approval critics, 89% approval audience.

      Men också Down By Law är omtyckt! Många gillar denna "arty-farty" film!
      IMDB: 7,7
      Letterboxd: 4,0
      Rotten Tomatoes: 87% approval critics, 94% approval audience.

      Protagonist Clooney... Vi pratade mer om personlig utveckling, inte så mycket om att han befann sig i en annan situation i slutet. Visst, han blev benådad och var inte i finkan längre, men hade han lärt sig något och ändrats som person verkligen? Tveksamt... men inte omöjligt! :-)

      Radera
    2. Nu kanske det blev ett missförstånd? Jag uppfattade att du/ni pratade om att O Brother var en slice-of-life-film för att protagonisten inte utvecklades. Det var den tesen jag vände mig emot. Jag är helt med på att Clooney är mer eller mindre samme oförbätterlige skojare vid filmens slut som vid dess början, även om hans omständigheter förändrats

      Radera
    3. Ok då missförstod jag. Jag håller med om att slice-of-life inte automatiskt innebär att protagonisten inte utvecklas. Naturligtvis! :-)

      Radera
  2. O Brother såg jag på bio när den kom och tyckte då att den var störtskön. För min del kunde inte bröderna Coen göra nåt fel. Jag älskade alla deras filmer och när en ny hade premiär var det ett event.

    Orimligt betyg från Carl på Down by Law. Jag tycker det är en stark film. Men den bygger ju på att man gillar känslan annars faller den platt, och därmed kanske betyget från Carl är rimligt. :) Att jag delar nut en fyra till den kan också tyckas orimligt eftersom jag normalt sätt har sagolikt svårt för Benignis pajaserier. Att det funkar här beror nog på att Benigni inte retar gallfeber enbart på mig utan även Waits och Lurie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den där känslan att bröderna Coen inte kan göra nåt fel börjar rinna av mig... Tror att jag hängt kvar i den känslan lite för länge dessutom. Får se när jag och Carl sammanfattar hela deras filmografi i slutet av den pågående poddsäsongen hur många av deras filmer jag gillar mycket...

      Radera