onsdag 7 december 2016

Top 10 films of 1981



1981. Vad har vi på 1981? Vi driver nu i alla fall längre och längre bakåt i tiden och närmar oss den absoluta början av det fina åttiotalet. 1981 var kanske första året jag gick på bio med kompisarna lite oftare, och då hade utbudet vuxit. Det blev möjligt att gå på barnförbjuden film! Halleluja.

Jag hittar åtminstone en sex-sju favoritfilmer från året som jag minns med värme. Alla på topp sju kommer jag ihåg som personliga favoriter. De filmer jag lägger in som utfyllnad på min lista må inte vara de allra bästa från året, men det är filmer som jag gillade när det begav sig. Mer erkända filmer som jag sett senare har inte samma nostalgiska skimmer och de hamnade denna gång som bubblare.





Top 10 films of 1981






10. The cannonball run


Såg filmen på filmklubben i högstadiet. Film visades i Södra Ryd-skolans aula. Vi elever hjälpte till att ställa fram pinnstolar. Filmerna låg på filmrullar som det ska vara och hela grejjen kändes fantastiskt. En kul actionkomedi som jag minns den. Fast den håller säkert inte idag.



9. Halloween II


Sedd på vhs hemma hos någon illvillig kompis. Blev rysligt rädd men också uppspelt. Denna typ av skräckis är ganska kul kan jag tycka nu för tiden. Denna och andra lade grunden för modern skräckfilm av idag så helt fel kunde de ju inte vara...



8. Excalibur


Fantasy gick hem i alla former när jag var yngre. Likväl som idag! Denna mörka och tunga film var dock ingen jättefavorit. Lite för seriös tror jag.



7. An American werewolf in London


Denna kommer jag ihåg som mycket lustig och lite scary. En bra kombination. Kommer inte ihåg så fasligt mycket från den förutom att jag gillade den. En dimma på myren.




6. Southern comfort 


Kommer ihåg den som en bad ass om än lite långsam action av mästaren Walter Hill. En grupp hemvärnsmän som traskar i ett träsk i Louisiana och träffar på elaka, smutsiga och fransktalande typer. Fanns där en banjospelare där till och med? Oklart.



5. Outland


Den gamle Bond, Sean Connery, som polis på rymdstation. Utreder ett mord tror jag. En kille sprängs inifrån då han utsätts för vakuum. Ögonen. Bra film, borde funka bra än idag.



4. Raiders of the lost ark


Ikonisk film från åttiotalet och den film som fick mig att få upp ögonen för Steven Spielberg. Kanske filmhistoriens bästa inledningsscen. När jag såg om filmen nyligen visade det sig tyvärr att trots alla minnesvärda scener är filmen inte mer än en rolig söndagsmatiné med en hel del tveksamheter i manus, Indys båtfärd utanpå ubåten som ett exempel.



3. For your eyes only


Min andra Bondfilm (efter Älskade spion) och den första som sågs när den var helt ny. En favoritfilm från dåtiden som står sig än idag. Omväxlande och härligt äventyr fylld med lustiga karaktärer och Sheena Eastons underbara signaturlåt.



2. Escape from New York


Because: Snake Plissken!



1. Mad Max 2: The road warrior


Sågs om natten efter jag och Patrik såg nya Mad Max häromåret och då var den en klockren 5 by 5, och den slår den nya filmen ganska klart skulle jag säga. Bättre story, bättre mörker, bättre bi-karaktärer och framför allt en mycket bättre Max.



Bubblare:

Das boot
Svettigt och klaustrofobiskt, men bra.

Akademiskt och enformigt, men bra.

Snyggt och stiliserat, men helt ok



Som vanligt ska jag försöka pricka in mina filmspanarkollegors filmval, helst med filmer som jag själv inte valt (blir svårare så):

Jojjenito - Tror att Johan gillar den långe engelsmannen, kan han kanske ha med Time bandits?
Movies-Noir - Christian som är hårdare än granit måste väl ändå gilla Man of iron?
Rörliga bilder och tryckta ord - Sofia brukar gå för klassikers så jag gissar på The evil dead.
Fiffis Filmtajm - when in doubt, go with the Italian stallion... Nighthawks.
Filmitch - Johan gillar skräck och andra rysligheter, Possession.
Flmr - kan Steffo hålla sig borta från Bill Murray och komedin Stripes?
Film & Media - David är svår, han brukar blanda och ge, men jag tippar på den erkända Christiane F.
Filmfrommen - Kan Mikael tänkas gilla Brian De Palmas Blow out? Kanske.
Spel och film - Magnus är kanske en sådan som håller Porky's som en klassiker?




20 kommentarer:

  1. Hahaha, ja, jag skulle nog haft med Porkys egentligen, men det fanns för mycket annat som var bra (bättre). Vi har ju rätt många överlapp och kul att se både Excalibur och Outland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Asch då. Missade jag på dig också? Svår lek detta.

      Outland är man lite sugen på att se om faktiskt... :-)

      Radera
  2. Oh, Blow out var ju en kanongissning! Annars bara 3 överlapp, börjar kännas dags att se den där Mad Max :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, har du inte sett The Road warrior? Vilken grej! Perfekt filmkväll ju, att se The Road warrior och Fury road back to back som en dubbel ticket...
      :-)

      Hade jag rätt?? Hehe, tack.

      Radera
  3. Mmmm... några överlapp. Excalibur, jag gillar den "seriösa" tonen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, överraskad! Kul att den föll dig på läppen. :)

      Radera
  4. Great minds think alike!!!!!! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, samma höjdarfilmer återkommer på lista efter lista med få undantag...
      :-)

      Radera
  5. Vilken gissning, snyggt jobbat! Ett bättre filmår hade den dock absolut inte kommit på på listan men med tanke på förutsättningarna var det en lågoddsare. Din etta kändes väldigt given och den var inte ens bubblare hos mig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett bättre filmår? Hehe, smaken är olika alltså...

      Radera
  6. Och så var jag tillbaka hos Filmitch och Steffo igen, spännande med så många överlapp hos er tre (än så länge). Kul att se Burt Reynolds ta sig upp på listan. Snyggt gissat -- spot on!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att detta var ett sött filmår för oss sextiotalister! :-)

      Tack.

      Radera
  7. Bra lista, bara godbitar. :) Fast Halloween II har jag helt glömt hur den egentligen var.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var ryslig på ett bra sätt och för mig den första filmen med den så väl använda scenen med person som står i hiss och önskar att den ska åka iväg medan mördaren/monstret sakta/snabbt närmar sig... :-)

      Radera
  8. Ja, Time Bandits borde jag kanske gilla eftersom jag gillar Gilliam (älskar Brazil t ex). Men Time Bandits funkade inte. Var iofs väldigt länge sen jag såg den. Gillade inte de jobbiga dvärgarna alls.

    Excalibur. Seriös. Det låter bra. Har inte sett den.

    Southern Comfort har jag nog inte hört talas om tidigare. Låter som en film i min smak. Träsk i Louisiana, det kan knappt bli bättre. Banjo förekommer ju i Deliverance men kanske även här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, det var lite Gilliam jag tänkte på men mest John Cleese... Om jag inte missminner mig var det väl du som var den person (i världen) som gillar Clockwise? :-)

      Var evigheter sedan jag såg Excalibur så jag kan inte gå i god för den.

      Tror faktiskt inte att det finns någon banjo i SC men det finns gott av de rödnackiga, precis som i nämnda film. Jag använde banjon för att lite långsökt hänvisa till Deliverance... Och jag tror bestämt jag lyckades!

      Radera
  9. 10. Hahaha, blev genast glad när jag såg bilden på Burt och Dom. Ingen favorit, men rolig i sina bästa ögonblick.
    9. Svagare än ettan (så klart), men inte alls en tokig uppföljare.
    8. Fantasy har aldrig gått hem hos mig, men minns att den hade sina moments.
    7. Tyckte den var bättre första gången än vid omttitten, tyvärr.
    6. Ja, detta är en film man inte ser idag, den saken är säker. Inte alls tokig film det här.
    5. Funkar bra än idag. Sett några gånger och fler kommer det att bli.
    4. Håller med, det är inte någon favorit eller en perfekt film, men god äventyrsunderhållning trots allt.
    3. Javisst, har alltid varit svag för denna Bond. Den har det mesta en bra Bond ska ha.
    2. Kurt och hans Snake är givetvis en av filmens styrkor, precis som Carpenters musik. Men har oerhört svårt för miljöerna. Hoppas den blir bättre nästa gång jag ser den.
    1. Ok, ingen favorit. Precis som med Escape... har jag svårt för miljöerna. God action dock.

    Wow, trodde jag skulle få se Das Boot som etta när det bara var en film kvar. Men bara bubblare!? Oj, nej det kan jag inte acceptera ;) Given etta så klart...

    Hmm, sen ser jag att du trodde jag skulle ha med den polska Man of Iron på min lista. En film jag aldrig hade hört talas om, haha. Men kanske något att se?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloween II - jag har faktiskt inte sett ettan, men får väl ta och se den någon vacker dag...

      Excalibur - visst är det fantasy men långt från glättig sådan, detta är mer skitig fantasy!

      Werewolf - är sugen att se om den för första gången

      Raiders - en fin söndagsmatiné helt enkelt

      Jag har inte sett Man of iron men tyckte att namnet, temat och att den var från forna östeuropa kanske kunde passa min herre (även om du kanske oftare lyfter tjeckiska filmer än polska)... :-)

      Radera
  10. Ja finns inte så mycket att tillägga då våra listor i stort sett var identiska när det rör innehållet. Cannonball run har jag inte sett. fantastiskt år. Possession? Herre jösses - skrev om den nyss och var inte speciellt översvallande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste vara rekord i överlapp. Vi skilde oss endast på filmerna som vi la på plats tio! Jag körde med en klassfilm och du slängde in en slarvig komedi... ;-)

      Possession var en ren chansning. Jag har inte ens sett den utan gick på beskrivningen på imdb.

      Radera