tisdag 2 juli 2019

52 Directors: Sergio Leone


Sergio Leone har alltid funnits där. "The man with no name"-trilogin med Clintan har alltid funnits där. De ingår i mitt filmiska uppvaknande, mitt filmiska dna. Han slog igenom 1964 med "A fistful of dollars" och resten är historia (som man säger). Leone var en äkta italienare som arbetade både i Italien och i Hollywood. Han har bara regisserat sju filmer vilket kan kännas upprörande, men han står med som "Assistant director" för hela 53 filmer. De filmerna kvalificerar sig dock inte för denna lista.

Det flesta av Leones filmer flyter samman till en i mitt huvud. Bara den sista filmen sticker ut lite, tidseran och lokationen skiljer sig i alla fall. Jag får delvis gå på magkänsla och de av tiden fragmenterade minnena från när jag såg filmerna för länge sedan.



Without further ado...



Sergio Leone topp 5




5. Duck, you sucker (1971)


Ojämn och lång film. När den väl tar fart är den klart sevärd. Knappast värd en topp 5, men vad gör man...?



4. Once upon a time in America (1984)


Såg den för otroligt länge sedan och gillade den starkt. Måste dock ses om för att komma högre upp i en lista som skrivs idag. Jag litar inte fullt ut på mitt minne.



3. The good, the bad and the ugly (1966)


Den mest kända och den är också mycket bra i partier. Den dras dock ner av en seg mittendel.



2. For a few dollars more (1965)


Den mörkaste och kanske bästa ur trilogin på många sätt. Skurken är nästan fasansfullt elak. Jag fann den mycket obehaglig när jag var liten så den kan inte komma på plats etta.



1. A fistful of dollars (1964)


Den första och i mina ögon den mest ikoniska filmen ur trilogin. Måste ge den extrapoäng för det.



Jag har sett sex av Leones sju filmer.:

  1. A fistful of dollars (1964)
  2. For a few dollars more (1965)
  3. The good, the bad and the ugly (1966)
  4. Once upon a time in the West (1968)
  5. Duck, you sucker (1971)
  6. Once upon a time in America (1984)

Hoppa nu över och kolla in vad Mr. Christian tycker om Sergio Leone. Han lär ranka nedan film högre än jag...

6 kommentarer:

  1. Sergio är ingen jättefavorit hos mig. Jag finner hans filmer lite sega eller torra, men välgjorda. Hans sista film, OUATIA, är den som jag delat ut högst betyg till (4/5). Övriga fyra har fått 3/5. Ducka, skitstövel! har jag inte sett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, han är ingen favorit och hans filmer är sega ibland, men för mig lyfts det lite av nostalgin då jag såg dollars-trilogin under mina "formativa" år som ungdom... :-)

      Radera
  2. Har som dig sett sex av sju men min lista ser lite annorlunda ut:
    1 Once upon a time in America
    2 Duck, you sucker
    3 The Good the bad...
    4 For a few dollars more
    5 Fistful of dollars

    Filmen med Bronson var det länge sedan jag såg den kräver omtitt innan jag uttalar mig - minns dock att den var klart godkänd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finfin lista. Det finns ju inte så många att välja bland. Filmen med Bronson har jag nu sett två gånger inom de senaste tio åren och jag kan inte med den. Den är smärtsam att se på pga horribel dubbning och mycket tveksamma val gällande ljuddesignen i övrigt. Men den är snyggt fotad och iscensatt, så man kan säkert se den som briljant också. :-)

      Radera
  3. Det är väldigt förvånande att inte se Once Upon a Time in the West på din lista, men som du var inne på i din kommentar inne hos mig så föll den dig inte i smaken. Konstigare saker har skett - tveksamt ;)

    Kul att du har trilogin i omvänd ordning, alltså att du gillar ettan mest. Gillar alla tre, men tycker personligen de blir bättre och bättre.

    Leone måste ju ses lite som spaghettivästerns gudfader. Samarbetet med Ennio Morricone (musiken) och Tonino Delli Colli (fotot) håller mästarklass.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja konstigt är det.

      Nostalgin spelar en spratt här tror jag. För mig är det en av de starkaste scenerna när Clintan går med en järnbit hängandes runt halsen, gömd under ponchon. Det är från första filmen i dollars-trilogin, eller hur? Annars har jag tagit fel på filmerna! :-D

      Radera