onsdag 27 februari 2019

BlacKkKlansman (2018)


Blackkklansman är en lite smålustig historia som bygger på verkliga händelser, en så kallad BOATS. John David Washington spelar den svarta polisen Ron Stallworth som infiltrerar KKK i Colorado i början av 70-talet. Adam Driver spelar kollegan Flip Zimmerman som får agera "body double" när Ron ska möta klanen "in real life". Kontakterna har tagits via telefon inledningsvis. Och Topher Grace spelar David Duke, ledare i KKK. Spike Lee har regisserat på sitt vanliga upprörda sätt.

Ja, men detta var ju trevligt. Det är en dråplig historia som är av slaget "för osannolik för att inte vara sann". Det är kul att se hur de driver med fånarna i KKK och speciellt David Duke, som ju håller på än idag. Både Driver och Washington är mycket njutbara i sina roller. Adam driver är en skön typ, han är något av en favorit.

Spike Lee gör kopplingar till den dagsaktuella politiska situationen och det är ok. Hans ilska är berättigad, men samtidigt är det som att han sparkar in öppna dörrar i mina ögon. Filmen känns inte så brännande het för mig personligen. Samtidigt är filmen riktad till en amerikansk publik i första hand och där behövs den kanske mer.

Jag var underhållen under hela filmen och som dramakomedi om rasmotsättningar funkar den bra. Den får tre terrorister av fem möjliga.

Betyg: 3+/5





6 kommentarer:

  1. Vad tror du skulle ha behövts för att filmen skulle kännas mer dagsaktuell för din del?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skriver inte att det inte är dagsaktuellt, snarare tvärtom. Det är bara att ämnet inte är så intressant (hett) tycker jag.

      Radera
    2. Utveckling... Din fråga behövdes visst! Jag vet att min ursprungliga text blev väldigt kort.

      Filmen verkar mer intresserad av att visa hur töntiga och usla KKK är än att ge oss en djupare insyn i huvudpersonernas karaktärer och liv (och hur de påverkas av vad som händer). Det blir tråkigt till slut, då Lee sparkar in en redan vidöppen dörr. För min personliga del är det inte speciellt intressant att han visar att ett antal tokstollar är ... tokstollar. De är idioter och intet nytt under solen.

      Filmen har ett humoristiskt anslag som blandas det med en ilsken underton. Tycker inte den mixen är speciellt bra genomförd. Jag tror han skulle ha fått en bättre film, och fått fram sitt budskap än starkare, om han gjort filmen mer fokuserad på Ron och Flip...

      Radera
    3. Aha, då missförstod jag helt enkelt ditt användande av ordet "hett". Själv tyckte jag nog att Lees mix av ilsken humor funkade ganska bra. Klart man kan ifrågasätta hur just han gjorde det just här men principiellt ser jag inga större problem att visa att idioter gör idiotiska saker eftersom det inte sällan glöms bort hur idiotiska de verkligen är

      Radera
  2. Gillade filmen skarpt en av Lees bättre rullar
    https://filmitch.wordpress.com/2018/11/11/blackkklansman-2018-usa/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visar sig att jag inte sett mer än Inside man från Lee tidigare. Den gillade jag mycket men det är något som brukar göra mig ointresserad av hans filmer. Kanske den politiska undertonen som hans filmer ofta beskrivs med? Jag vet inte.

      Radera