tisdag 5 februari 2019

52 Directors: Christopher Nolan


Christopher Nolan är en brittisk regissör född 1970. I Nolans filmer har tiden ofta en viktig betydelse. Han kom upp som ett stjärnskott i mitten på 00-talet men har nu dalat lite i mitt tycke. Batman-trilogin var ju så häftig, ett tag, men nu har jag svalnat betänkligt inför den trion. Tvåan är dock fortfarande bra såklart, men filmerna hjälps inte av den urtråkige Christian Bale i huvudrollen.

Hans Dunkirk gjorde det helt klart för mig att herr Nolan inte är en muntergök direkt. Det var en tekniskt briljant film som saknade något tyckte jag, kanske det som i sammanhanget ibland sammanfattas med att filmen "har hjärta".

Men oavsett så har jag sett alla Nolans tio filmer!

Without further ado...



Christopher Nolan topp 5




5. Memento (2000)


En film som jag inte kommer ihåg mycket från, men enligt en gammal anteckning jag hittade så verkar det som att den var bra.



4. The Dark Knight Rises (2012)


Anne Hathaway som Catwoman gav filmen en fjärdeplats på denna lista. Ja, hon är ju frejdig som Selina.



3. The Dark Knight (2008)


Heath Ledger som joker gav filmen en tredjeplats på denna lista. Om filmen klippts ner lite hade den hållit bättre, nu känns det som två filmer intryckta i en.



2. Inception (2010)

Häftig idé och idedriven sci-fi när den är som bäst. En riktigt najs film om tidens väsen som håller vid omtittar. Tiden går olika fort i drömmar!



1. Interstellar (2014)


Filmen är som en käftsmäll i magen. Så snygg, så djup, så känslosam. Science fiction extraordinaire!  Och så Matthew McConaughey såklart. Bästa filmen av herr Nolan.



Listan av Nolans filmer vilka jag sett alla:

  1. Following (1998)
  2. Memento (2000)
  3. Insomnia (2002)
  4. Batman begins (2005)
  5. The prestige (2006)
  6. The Dark Knight (2008)
  7. Inception (2010)
  8. The Dark Knight rises (2012)
  9. Interstellar (2014)
  10. Dunkirk (2017)

Hoppa nu över och kolla in vad Mr Christian tycker om Christopher Nolans filmer.



4 kommentarer:

  1. Tre av fem, men jag har inga Batman-filmer på min lista. Hade väldigt svårt att bestämma vilken som skulle bli femtefilm på listan. Stod till slut mellan Dunkirk och Insomnia. Håller med om att Dunkirk saknade lite hjärta, men en utomordentligt välgjord film jag ändå uppskattar. Då jag inte sett Insomnia på länge fick det bli Dunkirk ;)

    Ettan och tvåan hos mig kan byta plats, det beror på "dagsform". Du har med båda på din lista, men Memento har du längre ner. Låter som det kan vara dags för en omtitt av den för dig :)

    Nolan är kanske ingen muntergök som du är inne på, men hans filmer är det inget fel på. Och jag gillar ju Christian Bale, har inga problem med honom som Batman. Dock tycker jag Batman Begins är bäst tillsammans med The Dark Knight. Sista delen i trilogin var något av en besvikelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla Nolans filmer är bra med undantag för hans första film Following som jag inte var jätteförtjust i har jag för mig. Vissa av filmerna har jag inte sett på länge vilket gjorde valet svårt, men jag prioriterar underhållningsvärdet över filmtekniska värden i detta fall. :)

      Radera
  2. Länge en favorit men peakade med Inception sedan har det gått utför men var film sämre än den tidigare. Sett alla hans filmer förutom Following.
    Min Lista
    1 Inception
    2 The Prestige
    3 Batman Begins
    4 Insomnia
    5 The Dark knight

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, du är inte så förtjust i Interstellar? Men ändå en fin lista! Nolan har ju gjort så många bra filmer att det blir en bra lista nästan hur man än formulerar den... :-)

      Radera