måndag 6 november 2017

An Inconvenient Truth (2006)


Jag brukar undvika att kalla filmer för "viktiga" då det lätt blir ett urvattnat uttryck. Men just denna film är faktiskt viktig. Jag hade inte sett den förrän nu. Eftersom jag såg uppföljaren på Malmö filmdagar i höstas tyckte jag att det vore intressant att se den första också. Filmen är välkänd men för de som inte känner till innehåller så är det en dokumentär om Al Gore och hans kamp för att bekämpa klimatförändringarna som sker på vår jord.

Filmen handlar mest om resultaten från den forskning som finns i området och Gore är mycket pedagogisk i sin presentation. Att politiker och andra inte tror på växthuseffekten och annat är helt orimligt. Det är mest big bucks som ligger bakom motståndet och om inte det så är det konspirationstokar som inte har något vett i skallen. Ni vet sådana där med aluminiumfoliehattar.

Den bit som jag mest reagerade på var när Gore diskuterade hur varmare klimat ger varmare vatten i Atlanten vilket leder till större, starkare och mer fuktiga stormar. Orsak och verkan är supertydlig i detta fall och hur man med facit i hand (Katrina 2005 med flera).

Som dokumentär är filmen väldigt standard, den gör inget extra med formatet. Det är ok i detta fall då budskapet är nog så viktigt.

Jag ger An inconvenient truth tre viktiga budskap av fem möjliga. Betygsätter filmen inte budskapet här alltså...

Betyg: 3/5 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar