söndag 19 november 2017

The Merciless (2017)


The merciless är en långsamt berätta brutal historia om den undre världen i Sydkorea. Vi får följa dels maktkampen inom en brottsorganisation, dels hur polisen försöker infiltrera verksamheten för att komma åt de högsta hönsen. Filmen är helt klart bra även om den inte är en film som jag tänkt på speciellt mycket sedan jag såg den. Andra filmer från festivalen har trängt undan denna film hastigt och lustigt.

Filmen är inte svår att förstå även om det är många turer med vem som förråder vem och det är nog en av filmens svagheter. Jag tror de hade vunnit på att renodla sin berättelse lite. Som det är nu får vi twist på twist på twist vilket gör att i alla fall jag tappar intresset för karaktärerna till slut. Och utan ett engagemang i karaktärerna faller denna film lite. The merciless liknar påtagligt Hong Kong-filmern Infernal affairs från 2002 vilket är en mycket, mycket bättre film. Där har vi mer spänning, bättre skådespelare och högre production value.




Vad The merciless har är en tämligen bra etablerad känsla för miljöerna och brottsorganisationen vi får följa. Mycket av handlingen visas genom flash backs, bland annat från fängelset där några av filmens huvudpersoner spenderade tid. En av festivalens brutalaste scener utspelas också där i fängelset. Kokande olja räcker att säga för att de av er som sett filmen ska förstå vilken scen jag menar.

Filmens titel förefaller vara i singularis men i princip alla huvudkaraktärer i filmen uppvisade med tydlighet att de var helt skrupelfria och saknade empati och därmed var de alla merciless i mina ögon. Till sist kan jag med glädje rapportera att filmen nästan helt saknade "comic relief"-figuren som förr ofta dök upp i filmer från Sydkorea.

Med tanke på att jag i princip inte tänkt på filmen sedan jag såg den glider betyget ner från positiva trean till en "helt ok"-tvåa. Jag ger The merciless dåliga chefer av fem möjliga.

Betyg: 2/5

2 kommentarer:

  1. Själv hade jag inte så höga förväntningar på denna korean. Av trailern att döma skulle det vara en lite lättviktigare film och det tyckte jag också den var under den första halvan. Då var filmen ungefär som väntat.

    Men ju längre in man kom, ju bättre tyckte jag den blev. Det blev faktiskt ganska bra till slut. Synd bara att första timmen inte höll en högre nivå. Betygsmässigt blev det därför lite svårt, men det hamnade till slut på mellan en trea och stark trea. Dock håller jag med om att man inte tänkt på filmen så mycket i efterhand. Inte på samma nivå som de bästa koreanska.

    http://moviesnoir.blogspot.com/2017/11/the-merciless.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan hålla med om att den blev bättre under andra halvan. Den hade dock så långt upp till en film som Infernal affairs, som jag nämner ovan, så det fick bli "helt ok"-betyget 2/5...

      Radera