onsdag 29 juli 2015

City Slickers (1991)



Det är ett sammanträffande att jag skriver om denna film några dagar efter den gick på tv. Jag såg den i början av sommaren efter att jag påmints om den på en podcast om film som jag lyssnade på. De nämnde filmen och jag blev otroligt sugen att se om filmen. Jag kom ihåg den som otroligt charmig och mycket rolig. Som alltid då det gäller vandringar nerför minnenas aveny är det vanskligt att veta vad ur minnet som fortfarande gäller.


Nej, men detta var väl trevligt. Den är dock långt från så bra som jag kom ihåg den. Skräcktanke. Är Wild hogs också sämre än som jag minns den? Åter till City slickers. Billy Crystal spelar säljaren Mitch som förlorat sig skratt. Han är glåmig och deprimerad. Hans fru orkar inte se honom så längre och skickar iväg honom tillsammans med hans två barndomsvänner Phil (Daniel Stern) och Ed (Bruno Kirby) på en "retreat". Killarna åker på vilda västern-ranch och ska lära sig fösa kor, bli cowboys det vill säga. Som den tyste och hårde kofösarveteranen Curly ser vi legendaren Jack Palance.


Detta är en trivsam och typisk 90-talskomedi, mysig och oförarglig. Humorn är harmlös och storyn innehåller några orimligheter som i och för sig inte har någon betydelse i en film som denna. Filmen lever på Billy Crystals charm och personkemin med hans skådespelarkollegor Stern och Kirby. Den sistnämnde känner vi igen från filmer som Good morning Vietnam och När Harry mötte Sally. Han är den korte italienske killen.

Tyvärr var jag lite uttråkad då och då under filmens gång. Den tar väldigt god tid på sig att komma igång. Mitch är ju inte så munter i filmens inledning och resultatet blir likaledes omuntert. Under filmens andra halva finns några vagt roliga scener. Lättsam underhållning. Men inget att känna sig så uppspelt för egentligen.

Kaffekvarnen
Billy Crystal är en kul prick. Han är dock bättre i När Harry mötte Sally och Analyze this, bland andra. För de är väl bra fortfarande i alla fall?

En liten kul curiosa är att vi ser en mycket ung Jake Gyllenhaal som Mitch's son. Första rollen! 

Jag ger City slickers två pep talks av fem möjliga.

Betyg: 2/5

2 kommentarer:

  1. Stämmer! Vad jag minns var denna "hyllade" film oväntat trist och en omtitt lär inte bli aktuell. Kul spaning på JK han var sig lik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var för mesig helt enkelt. Alltid kul att upptäcka kändisar i tidiga små roller. Det händer ju lite då och då. :-)

      Radera