onsdag 15 juli 2015

Den ultimata årsbästalistan - 2013 (2:a versionen)



Uppdatering, andra versionen den 15:e juli 2015.
UÅBL 2013 var den första av sitt slag jag tog fram. Till grund för listan låg sex listor. I söndag kom det ut fler listor då Steffo och Sofia publicerade sina listor. Detta är skäl nog för en uppdatering av UÅBL. Dessutom hittade jag via Fiffis blogg en länk till ytterligare en topplista för året som kvalificerade sig, den från Har du inte sett den?-Johan. Nu har vi hela nio listor i botten. Efter förra publiceringen har både Fiffi och jag uppdaterat våra topplistor och jag har följaktligen uppdaterat vår bidrag i sammanställningen därefter.

Vad har hänt med listan då? Antalet nämnda filmer har gått från 36 till 50. Ettan ligger kvar. I övrigt vissa små ändringar i listan. Filmerna på plats 3 och 4 har bytt plats. 8:an, 9:an och 10:an har ramlat ut och vi har fått nya filmer i slutet av listan. Här finner du den ursprungliga UÅBL 2013, dvs den första versionen. Jag har uppdaterat lämpliga saker nedan.


Originalinlägg 1:a maj 2014:
För en tid sedan kördes ett gemensamt bloggtema över årsbästalista för filmåret 1999. Driven av ett analt intresse för siffror, listor och struktur gjorde jag en sammanställning över de mest populära filmerna för filmåret. Lite senare föreslog Jojje att det skulle passa sig som ett eget inlägg. Sagt och gjort, här och nu startar jag en ny serie listor här på bloggen - de ultimata årsbästalistorna. Och för att fira att Movies-Noir släppt ut sin lista för 2013 börjar jag med just det året.

Jag har alltså gjort en sammanställning på favoritfilmerna från de tillgängliga listorna. Jag tycker att det krävs minst fem listor för att en sammanställning ska vara relevant. Jag använder bara listor där man listat 2013 års filmer. Vissa bloggare skriver topplistor över sedda filmer under året vilket för mig är obegripligt. Inte att en sådan lista inte skulle kunna finnas och ha sin plats (jag tänker att det är en lista som man kan publicera den 1/1 varje år eller så), men att ersätta en årsbästalista med en slumplista är FEL! :) Nåväl, när det gäller UÅBL:or funkar de i alla fall inte.

För 2013 har jag nio listor; min egenFiffisJojjenitosPloxsJessicas internationella lista, Movies-Noir's, Steffos, Sofias och Johans.

Om du har en topp-10 för 2013 får du gärna skicka mig en våg så adderar jag din lista i sammanställningen.

I ovan nämnda filmbloggares nio listor har totalt 50 filmer nämnts!

Plats 1 ger 10 poäng, plats 2 nio poäng osv. Högst antal poäng gäller. Om en film får lika många poäng gäller följande tie-breakers: a) antal listor filmen är med på (desto fler desto bättre), b) antal förstaplaceringar sen andraplaceringar osv (desto fler desto bättre).

Baserad på 9 listor.

Plats 1: Gravity (Cuarón) 65 poäng (7 listor, fem förstaplaceringar)
Plats 2: Prisoners (Villeneuve) 42 poäng (7 listor, en förstaplacering)
Plats 3: Hotell (Langseth) 30 poäng (5 listor, en förstaplacering)
Plats 4: Her (Jonze) 30 poäng (4 listor, en andraplaceringar)
Plats 5: Jakten (Vinterberg) 21 poäng (4 listor, en andraplacering)
Plats 6: The wolf of Wall Street (Scorsese) 20 poäng (4 listor, en andraplaceringar)
Plats 7: Still Life (Pasolini) 19 poäng (2 listor, en förstaplacering)
Plats 8: Enemy (Villeneuve) 18 poäng (3 listor, placeringar: 2,4,9)
Plats 9: The place beyond the pines (Cianfrance) 18 poäng (3 listor, placeringar: 2,6,7)
Plats 10: The way way back (Faxon and Rash) 15 poäng (3 listor, en tredjeplacering)

Klicka på länkarna för lite filmkärlek!

Sammanställningen skapad den 1:a maj 2014. Andra versionen kom den 15:e juli 2015.

Övriga filmer som ansågs topplistevärdiga av någon av oss sex: Enough said, Before midnight, The conjuring, Blå är den varmaste färgen, Återträffen, Short term 12, New world, 12 years a slave, Locke, Metro Manilla, Snowpiercer, Behind the candelbra, Clear history, Philomena, The act of killing, The crash reel, This is the end, Under the skin, World war Z, Inside Llewyn Davis, Dallas buyers club, Monica Z, Mud, The broken circle breakdown, Joe, Star Trek into darkness, Frances Ha, Captain Phillips, Rush, Ida, Blue ruin, Only lovers left alive, Drinking buddies, Don Jon, Pacific rim, Nebraska, Rewind this!, Blackfish, Bad words, The selfish giant.

4 kommentarer:

  1. Dom här årsbästalistorna blir verkligen bra! Jag tänker att om jag var jätteung och precis hade börjat odla ett filmintresse så skulle UÅBL vara en perfekt lista med perfekt antal filmer att beta av från varje år för att liksom "komma med i matchen" och få lite lagom koll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, dessa listor skulle verkligen kunna stå för en bra plattform för nya filmintresserade ynglingar. UÅBL-listorna skulle också kunna vara grunden till ett nytt stort och majestätiskt projekt. Att se/se om alla UÅBL filmer! LOL. Skojjade bara.

      Radera
  2. Det som är kul med dem är att filmer som Hotell och Still Life har goda chanser att komma med. Känns som att det är sällan de hänger med på tex IMDb (särskilt då inte Hotell som är svensk förstås...)

    Bra jobbat som vanligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja med så få listor (under tio listor oftast) räcker det med en 2-3 höga placeringar så kommer filmen med. UÅBL blir kopplat till vårt lilla Filmspanarkollektiv på det viset... :-)

      Tackar och bockar.

      Radera