söndag 24 augusti 2014

Den Ultimata Årsbästalistan - 1998



Så var det dags igen. Det finaste av filmbloggarkollektiv har gått samman och bloggat om 1998 års bästa filmer. Vi var en fem-sex bloggare som gymnastiserade våra grå celler och publicerade topplistor häromveckan. Vilka filmer kommer från 1998 egentligen? Vilka var bra, vilka var dåliga. Vilken film var häli? Vilken var dål?

Nu är spänningen olidligt. Är åsikterna om filmåret fokuserade som en laserstråle eller är de spridda som de berömda skurarna? Enda sättet att besvara dessa frågor är att studera den Ultimata ÅrsBästaListan för 1998!

Underlaget för denna lista utgörs av sex listor utformade av bloggarna Sofia, Magnus, Fiffi, Johan och Christian samt eder tillgivne undertecknad.

Jag antar att ni alla känner till hur detta går till? N'est-ce pas? Annars kan ni kolla in lite beskrivning av processen i inlägget för UÅBL 2013.

Totalt sett har 37 filmer nämnts på de sex topplistorna och det får nog anses som normalt många. Without further ado, here's the god damn list...

Plats 1. American history X (Kaye) 34 poäng (fyra listor, två förstaplaceringar)
Plats 2. The Truman show (Weir) 24 poäng (fyra listor, en fjärdeplacering som bäst)
Plats 3. Saving private Ryan (Spielberg) 24 poäng (tre listor, två andraplaceringar)
Plats 4. Festen (Vinterberg) 20 poäng (tre listor, en förstaplacering)
Plats 5. The big Lebowski (The Coen brothers) 19 poäng (tre listor, en tredjeplacering)
Plats 6. Happiness (Solondz) 17 poäng (två listor, en andraplacering)
Plats 7. Fucking Åmål (Moodysson) 15 poäng (tre listor, en förstaplacering)
Plats 8. Lock, stock & two smoking barrels (Ritchie) 15 poäng (två listor, en förstaplacering)
Plats 9. Rounders (Dahl) 14 poäng (tre listor, en tredjeplacering)
Plats 10. There's something about Mary (The Farrelly brothers) 14 poäng (två listor, två fjärdeplaceringar)

Klicka på filmtitlarna så bjuds på filmbloggeri i världsklass!

Listan skapad den 23:e augusti 2014.

Övriga filmer som nämndes på listorna i rangordning; Lola rennt, Out of sight (en förstaplacering), Rushmore, Elizabeth, The wedding singer, Enemy of the state, Apt pupil, A simple plan, Playing by heart, Dark City, Pleasantville, H2O, Wild things, Armageddon, Phantoms, The interview, Gods and monsters, Meet Joe Black, 23, Shakespear in love, Little voice, Deep impact, The faculty, Six days and seven nights, You've got mail, Sour grapes, Sphere.

Kommande blogathons av årsbästalistor:
1986 den 18:e september
2006 den 18:e oktober
1996 den 18:e november

Om du vill vara med och blogga/bidra med din egen lista skicka mig ett mail för detaljer...

För mer UÅBL-läsning se:
UÅBL 1988
UÅBL 1999
UÅBL 2008
UÅBL 2009
UÅBL 2010
UÅBL 2013




10 kommentarer:

  1. Intressant det där att en film som ingen egentligen haft på en topplacering kan klättra ända till plats 2 på UÅBL.Många poäng små....:)

    Och ettan var verkligen överlägsen! Och jag har inte ens med den på min lista. Där ser man. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag hade inte heller American history X med på min lista! Det var du och jag som stack ut där! Jag har sett filmen. Den är ok.

      24 poäng från fyra listor innebär ett "medel" på en femteplacering, men det är väl jättehögt...? Festen, blink, blink... ;-)

      Radera
  2. Aaaaaaa, Festen. Festen.....*krafsar mig i hårbotten* Den får ligga kvar på sin plats, den får göra det. Tyvärr ;)

    American History X är bubblare hos mig, en bra film absolut men den slår inte höjdare som Deep Impact ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller The wedding singer!!! Ahh, filmbloggare och deras konstiga tycke och smak! LOL. :)

      Radera
  3. Bra jobbat som vanligt och intressant att se sammanställningen. Särskilt att förstaplaceringarna ändå blir så pass utslagsgivande. Jag är förstås helt med på fördelningen på denna UÅBL :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sofia.

      Jo, förstaplaceringarna blir ju naturlig nog utslagsgivande, men det är faktiskt linjärt. Jag ger dem inte extra poäng (som i melodifestivalen tex som ger 12 poäng åt ettan och 10 till tvåan osv).

      Du är med på fördelningen? Ehhh, vad? På listan? Din länk på The big Lebowski?

      Radera
    2. Fördelningen på listan eftersom den hyfsat väl motsvarar min egen... Men jag får förstås också tacka för ping

      Radera
    3. Aha, då förstår jag dig!

      Radera
  4. Härligt att min favvo Lock stock.... tog sig in på förstaplatsen. Det som var förvånande var att Den där Mary fick en såpass låg placering trodde det var en film som "alla" gillade. -86 here we go :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att Lock, stock... tog sig in på UÅBL antar jag att du menar. Jo det var kul. Jag borde nog se om den och Snatch nu när jag "upptäckt" hur bra Jason är. Du har en liten del i det, då du riktade in mitt fokus mot den engelske våldsmannen! Cheers, mate.

      Den där Mary underpresterade lite kanske, men den kom ändå med på totallistan... Komedier jobbar lite i motvind kan jag tycka. Jag brukar höja dem på mina egna listor.

      Näst stopp, 1986! :-)

      Radera