fredag 24 maj 2024

Rebel Moon - Part Two: The Scargiver (2024)



Av någon förunderlig anledning fann jag första delen av Rebel Moon charmerande och underhållande nog att jag nästan tog med den på min top 10 i podden. Med glimten i ögat, mind you, men ändå.

Nu tog jag mig an andra delen med blygsamma förväntningar då manus och story inte varit det starkaste med första delen och jag anade ganska snart vart hän detta skulle barka. Well, låt oss säga att detta inte var så jättebra.

Trots att det endast var cirka 2 veckor sedan jag såg filmen kommer jag knappt ihåg detaljer från en enda scen från filmen. Det är inte att göra ett starkt intryck. 

Filmen är en ren rip-off av De sju samurajerna men med sådana överdrifter att det mest blir fånigt. Fienden är så over powered att det bli löjligt med böndernas motstånd med sina enkla vapen. Filmen blir endast fokuserad på denna fajt och det dras ut på det alldeles för mycket. Saxat får vi se bakgrundshistorier om våra hjältar. På pappret skulle man tro att vi blir investerade i dessa karaktärer men det sker inte i mig i alla fall.

Våra hjältar gör underjordiska fällor och minering som om de vore John Rambo. Tyvärr adderar det inget till genren. Allt vi ser har gjort bättre i andra filmer. En av många överdrifter är att bönderna skulle skörda och producera mjöl för att ha mjölet som "gisslan" så att fienden inte bombar byn. Detta skulle ta en månad men bönderna jobbar hårt och gör det på några dagar, efter en blöt fest kvällen före. LOL.

Det stora problemet med Snyders världsbygge är till slut att huvudpersonerna inte är speciellt intressanta och även om en del av dem förloras i striderna bryr jag mig inget. Det mest intressanta i dessa två filmer är historien om Kora och prinsessan Issa men det blir inget speciellt av det under dessa filmer. I slutet av denna film teasas det om att Issa lever så jag gissar att det kommer handla mer om henne i del 3.

Jag var charmad av Snyders space opera och alla hans blinkningar till kända filmer och serier ur genren i första filmen, men här föll korthuset ihop fullständigt. Detta är verkligen inte bra. Betyget blir det enda rimliga.

Betyg: 1/5

4 kommentarer:

  1. Det jag hört och läst om den här får mig att tänka på The Mandalorian-avsnittet... vad hette det nu? Safe Haven? Det hade ett liknande De sju samurajerna-upplägg.

    (Sanctuary hette det. "Let's know it".)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det stämmer. Det Mandalorian-avsnittet var ju också en skamlös rip-off av de sju samurajerna. Inte första, eller sista, gången det händer. Min favorit bland alla rip-offs är ändå Three Amigos med Martin Short, Steve Martin och Chevy Chase. Det är en parodi på The Magnificent Seven förstås, vilken är en...

      Radera
  2. Kan bara hålla med bedrövlig film som var sövande trist

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte värt att diskutera ens. Låt oss glömma den så snart som möjligt!

      Radera