söndag 26 maj 2024

Veckans låt

Ja, så jag fick turligt nog en biljett till söndagens show på Friends Arena. Det var över all förväntan, det var helt otroligt bra helt enkelt. Jag har fortfarande inte riktigt landat från ruset. 

Hennes låtar har rumlar runt i huvudet på mig varje vaken stund sedan i söndags kväll, ett fenomen jag inte upplevt tidigare. Den megalånga konserten gjorde ett så starkt intryck på mig att det är som att låtarna har blivit ingraverade i minnet. 

Blir givet att lägga upp några av favoritlåtarna från konserten, och de var många!



2 kommentarer:

  1. När tillfälle ges ska jag smålyssna på artisten. Red o 1989 är de lättsammaste albumen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, många håller Red och 1989 som de bästa skivorna. Av dem skulle jag kanske satsa på 1989 i första hand.

      Personligen gillar jag de fyra senaste skivorna mest. Allra bäst, just nu, är Midnights, men jag misstänker att den senaste TTPD snart kommer utmana om förstaplatsen. Folklore och Evermore är grymma också.

      Man kan notera ett perspektiv. Taylor samarbetar alltid mycket nära prodiucenterna och man kan följa hennes musikaliska utveckling via de samarbetena, de överlappar en hel del men detta är en grov uppdelning:
      - Tidiga fasen med country-producenten Nathan Chapman: Självbetitlade debuten, Fearless, Speak Now

      - Mittenfasen med svenskarna tillika popgenierna Max Martin och Shellback: Red, 1989, Reputation (electropop och R&B)

      - Nuvarande fasen med Jack Antonoff och Aaron Dessner: Lover, Folklore, Evermore, Midnights, TTPD

      Max Martin hjälpte henne bli en världskändis, men det är när hon jobbar med Antonoff/Dessner hennes unika id uppstått. Det är då magin uppstår... Jag tror hon har hittat sina själsfränder musikaliskt i dem.

      Radera