fredag 16 februari 2024

Saltburn (2023)


Jag var ganska pepp på Saltburn. Detta är en mysteriefilm som delvis utspelades i universitetsmiljö och det är en genre som jag ofta gillar. Dessutom var det en buzz om filmen bland filmnördar så jag såg fram emot den. Spänningen!

Filmens första halva är helt klart intressant och jag gillar stämningen. Handlingen är ordinär om en fattig stipendiat som börjar umgås med de rika och populära slynglarna på campus. Sommarlovet närmar sig och vår huvudperson blir inbjuden av skolans populäraste kille att följa med på sommarlov på hans familjs slott - Saltburn.

Vår huvudperson Oliver spelas av Barry Keoghan. Detta är en skådespelare som jag aldrig riktigt gillat. Det är lite synd för jag tror att en varmare skådespelare med mer charm hade gjort filmen mycket starkare. Med Keoghan i filmen blir twisten inte lika effektiv.

Vid sidan av Oliver står familjen Catton i centrum som presenteras med en illa dolt avsky av Emerald Fennell. Pappan spelas av Richard E Grant som knappt står att känna igen. Han är inte bra i denna film, så synd på en annars utomordentlig skådis. Den extremt spåniga mamman spelas av Rosamund Pike och hon är ännu sämre (än Grant), men det är kanske inte mer än vad man räknar med från henne. Däremot gillade jag alla tre skådespelarna som gjorde syskonen Felix och Venetia Catton samt deras kusin Farleigh. De gör sina karaktärer rätta. Jacob Elordi som Felix är otroligt snygg och charmig som få. Ingen tvekan om att han gör Felix närvarande och levande. Archie Madekwe är suverän som den motsträvige kusinen Farleigh. Han är briljant som ömsom arrogant och elak, ömsom sårbar och undflyende. Till sist har vi Alison Oliver som systern Venetia. Hon är likaledes riktigt bra som fragil och på förhand dömd till olycka.

Det är när filmens stora twist kommer som filmen faller pladask som korthuset som byggts för högt och rämnat. Hela premissen vi köpt under filmens första del kastas undan då det visar sig att Oliver planerat och utfört en ondskefull plan. Han är en psykopat och förgörare av världar.

Hela filmen bygger på twisten, utan en effektiv twist är det inget kvar förutom regissörens förakt mot överklassen. Jag älskar smarta manus som lockar åskådaren att se om filmen, att fundera på teman och sanningar i filmens mylla, att tillsammans med andra filmnördar diskutera och försöka förstå. Denna film har inget av detta, inget i filmens första halva sätter upp twisten eller avslutningen på ett bra sätt. Oavsett hur fans av filmen försöker skohorna in "bevis" under inledningen.

Och anledningen till detta har att göra med "unreliable narrator"-problematiken. Ofta i mysteriefilmer har vi en "point of view" från en neutral person som försöker förstå vad som händer/hänt. Ibland råkar vi ut för en "unreliable narrator" som ett vittne och då skapas lager på lager av lögner och villspår. Rätt utfört kan det addera mycket till en mysteriefilm.

Men här har vi Oliver (Barry Keoghan) som inte bara spelar ett spel och föreställer sig när han umgås med Felix, Farleigh och deras gäng. Oliver spelar detta spel också när han är ensam med kameran!! Vi ser alltså Oliver i scener då han inte har någon i filmens värld att lura, de enda som ska bli lurade är vi åskådare via Olivers agerande. Filmen för åskådaren bakom ljuset på ett "oärligt" sätt och då faller hela mystiken med en mysteriefilm. Detta är "sloppy writing" och det gör twisten ganska uddlös, "lame" som de skulle sagt på engelska.

I mina ögon blev filmen inte speciellt spännande. Ganska intetsägande under första delen, det kändes som om vi satt och väntade på något, för att sedan bli meningslöst efter twisten. Ondskan Oliver visade upp var inte spektakulär och sättet han utförde sin plan var menlös, eftersom allt var tillrättalagt av regissören och inte byggdes upp organiskt.

Jag lämnas med en akut känsla av att jag verkligen vill se en filmatisering av The Secret History. En filmatisering har potentialen att kunna bli en fantastisk adaption, inte enkelt såklart men med rätt manus och rätt regissör så...

Betyg: 2/5 

10 kommentarer:

  1. Det låter ju som det klassiska misstaget i opålitliga berättar-historier -- att berättaren också ska lura läsaren/tittaren och inte bara sin omgivning. Fight Club fixar det, Agatha Christie gör det väldigt sällan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! Denna film har samma problem då det gäller mysterierna som i Poirot. Den stora skillnaden, för mig, är att i Poirot-adaptionerna är det miljöerna, karaktärerna och stämningen jag gillar, väldigt sällan är det mysteriet som ger dem värde. Det är som med den obligatoriska actionscenen i slutet på Buffy-avsnitten. De är bara ett nödvändigt ont, även där är det karaktärer, relationer och stämning som är poängen.

      Jag har inte utrett, inte intressant nog att lägga tid på, om fansen av Saltburn har förstått detta och rycker på axlarna åt det som jag gör med Poirot, eller om de verkligen tycker att filmen är smart. Jag råkade ramla över ett exempel i en artikel där någon hade ett "bevis" på hur smart Saltburn var, men hans exempel belyste min spaning ovan så det hjälpte inte, snarare tvärtom. Det kan vara så att fansen gillar filmens depraverade kaoskänsla, fast filmen är för alldeles för dålig för att det ska bli kul. Om man vill ha kaos och sånt i en bra film kan man kolla på Babylon (2022) istället. Den är depraverad på riktigt! ;-)

      Radera
    2. Av det jag har hört är mitt intryck att de som gillar filmen är medvetna om att den inte är 100% konsekvent när det gäller lur-momentet men inte tycker att det spelar någon större roll

      Radera
    3. Ok, det låter rimligt, även om jag inte hade varit allt för överraskad om dagens ungdom inte ens insett vad filmen gör dåligt... :-)

      Radera
  2. Intressant får se vad jag tycker - den ligger på listan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket nöje min herre och jag önskar er stort obehag. :-)

      Radera
    2. Jo har fattat att detta inte direkt är en mysfilm mao torde passa mig

      Radera
  3. Eftersom jag enligt din måttstock då klassas som ”dagens ungdom” måste jag ju stå upp för Saltburn nu. I min lilla värld är den här filmen MÄSTERLIG just för att det går upp för mig som tittar exakt HUR störd Oliver är just för att han inte bara lurar alla andra, han lurar på nåt vänster även sig själv. Han spelar sin karaktär så bra att han inte vet var den slutar och var ”riktige Oliver” börjar. Mitt betyg 5/5 står benfast nu när jag sett filmen hela 7 (ja SJU) gånger 😄

    /Fiffi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, sju gånger??? Oh, och jag som trodde Oliver var galen! ;-)

      Sorry om jag trampat i klaveret... Jag fick för mig att detta var en film som mest gick hem i de yngre årsklasserna, inte minst efter att ha snackat om filmen med mina systerbarn...

      Din tolkning av filmen om Olivers bedrägeri inför sig själv var sannerligen en annan vinkel... Den såg jag inte komma, men en intressant tolkning. Denna film får bli för dig vad en film som Spring Breakers blev för mig. :-)

      Radera