onsdag 4 oktober 2023

Leviathan (2014)



Leviathan blev Carls val av "companion film" till Coens A Serious Man i veckans avsnitt av Shinypodden.

Detta är en märklig film som antagligen inte passar allas smak. Det är en rejält deprimerande dramafilm och hur vanligt folk i ett modernt Ryssland blir överkörda av stat och kyrka i en ohelig allians. Samtidigt utspelas den i en karg men spektakulär miljö uppe vid Berents Hav och filmen är mycket vackert filmad.

En vanlig man med fru och barn blir pressad av den lilla fiskestadens borgmästare att sälja sitt fastighet som familjen ägt i generationer för att borgmästaren vill bygga något där. Den lille mannen tar hjälp från juristkompis från Moskva som har letat fram hemlisar som borgmästaren säkert komma villa hålla hemligt. Men ack så enkelt får det ju inte gå. 

Filmen dryper av symbolik och strömningar under ytan men jag blir mestadels uttröttad av misären. Jag finner konflikten lite intressant men tyvärr är det inte den jag kommer ihåg när filmen tagit slut. 

Det jag mest tar med mig från filmen är hur sablans mycket alla super i samhället. Våra huvudpersoner, den lille mannen och hans vänner, dricker ren vodka i alla scener i filmen. De är antingen redan packade som svin eller på väg dit. Det känns tyvärr också som en starkt realistiskt bild av Ryssland av idag.

Det andra som slår mig hur chanslös den lille mannen var hela tiden. Vissa tittare kan kanske känna förhoppningar ett tag om att den lille mannen ska kunna få ut sin rätt, men jag fann filmens tonalitet informera mig om motsatsen. Tyvärr var det så det blev också.

Jag känner också allt mindre sympati för filmens protagonister då de begår det ena idiotiska misstaget efter det andra. Någonstans måste en karaktär och hans omgivning ta konsekvenserna av sina (idiotiska) handlingar. 

Det är för mig oklart vad regissör Zvyagintsevs budskap är med filmen. Det är kanske det att ryssarna håller på att supa ihjäl sig och att de lever i ett ruttet och fullständigt korrumperat land? Nåväl, i så fall lyckades han! Men det var inte speciellt superkul att bevittna eländet. Trots det fina fotot.

Betyg: 2/5

Carl och Henke pratar länge om filmen i Shinypodden avsnittet Bröderna Coen: A Serious Man, lyssna där poddar finns, eller här.




4 kommentarer:

  1. Misär tackar som bjuder.
    Har sett ett gäng dokumentärfilmer om ryssar b.la Vodkafabriken och visst sups det. Rekommenderas varmt men jag tror inte du skulle gilla dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kan jag varmt rekommendera denna. Passar dig som handsken handen.

      Radera
  2. Det är inte alltid vi är överens, men jag tror att vi kan ta varandra i hand när det gäller misär-filmer. Inte att de alltid är dåliga, men däremot inget jag aktivt söker upp. Kanske tom så att jag kan försöka ducka dem :)

    Minns också vodkapimplandet. Inte minst när de samtidigt ska iväg och brassa med vapen. Kändes inte säkert för att uttrycka det milt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får känna samhörighet om den genren i alla fall :-)

      Nej, det pimplades lite väl mycket vid alla möjliga tillfällen. Fann också hela otrohetsstoryn överraskande och beklämmande... Regissören liksom ville att allt skulle skita sig för sin huvudperson, det var en del av hans story såklart. Men kändes krystat för mig.

      Radera