fredag 24 september 2021

Archive (2020)

Archive är en mycket bra idédrivcen sci-fi. Filmen betraktar aspekter av AI och robotics i en nära framtid. Den är lågmäld och långsamt berättad, mycket långsamt. Inga "space battles" här inte, endast en handfull karaktärer i en sluten miljö. Det är lågbudget helt enkelt. Men här bevisas att filmmagi kan skapas med bra idéer, något som stor budget ibland inte kan ersätta.

Filmen är som gjord för mig, den ligger i en genre jag älskar. Men jag kan mycket väl förstå att den intre kommer älskas av alla. det handlar om en smal sub-genre som man kanske måste vara lite nördig för att gilla.

Det är ett otyg att spoila handlingen. Kan bara sammanfatta att vi får följa George (Theo James) som ensam arbetar med att utveckla en avancerad android, en robot som efterliknar en människa.

Filmen är regisserad av Gavin Rothery som tidigare arbetat som "conceptual designer" och "head of graphics design" på Duncans Jones fantastiska film Moon, en annan idédriven sci-fi (som jag gillar ännu mer). Miljöerna är suggestiva, vackra, obehagliga, ensliga, utomjordiska, jordnära.

Stilen och tematiken påminner mig mycket om Alex Garlands Ex machina och jag skulle vilja kalla Archive "Ex machina" light. Förvänta er således inte samma höjder som den, men ni kommer kanske som jag se likheterna i alla fall.

Kan varmt rekommendera filmen till de som delar min fascination för udda okända sci-fi.

Betyg: 4/5




2 kommentarer:

  1. Tackar för tips - den dök nyligen upp på Netflix så det blir nog en titt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du ger den chansen. Den är långsam och alla aspekter kom inte till mig förrän filmen rumlat runt lite i huvudet ett tag, och då växte den några snäpp. Om du slår till, önskar jag er en god titt.

      Radera