måndag 13 september 2021

The Trip to Greece (2020)

Den första The Trip var en frisk fläkt och jag gillade den mycket men av okända anledningar har jag inte sett uppföljarna från Spanien eller Italien. Men nu har jag tagit mig an The trip to Greece i alla fall.

Steve Coogan och Rob Brydon spelar vagt semidokumentära versioner av sig själva men filmerna har manus och regisseras av Michael Winterbottom. Det påminner mycket om Richard Linklater, Ethan Hawke och Julie Delpys ”Before”-filmer. I båda filmserierna spelar skådisarna karaktärer som bygger på dem själva men ändå är det inte dokumentärt.

Och precis som i ”Before”-filmerna är kanske behållningen i ”The trip”-filmerna att det är mysigt att hänga med skådespelarna i en timme eller nästan två. ”Before-”filmerna bygger på varandra och ska med fördel ses i rätt ordning. Jag vet inte hur centralt det är i denna filmserie och kanske var det olyckligt att jag såg denna före dess två föregångare?

Bästa scenen i filmen var på restaurangen med den tyska servitrisen (Soraya Mahalia Häfner). ”Already enjoy”-tjejen! Den var underbar då den var både avväpnande enkelt och överraskande. ”Now you can enjoy completely.”

Som vanligt hinner Steve och Rob täcka in många ämnen, allt från de gamla grekerna till imitationer av Brando, Dustin Hoffman, Arnold och många fler. Jag gillade utvecklingen om att de gamla grekerna insåg att människor kan ha både gott och ont inom sig. Detta med anledning av den toxiska och svartvita miljö som existerar i sociala medier och efterföljande ”cancel culture”.

Då nästa alla scener utspelas på restauranger bör man sannerligen ha ätit före man sätter sig ner för att se denna film. Jag kommer ihåg det som att den första filmen mer fokuserade på vad de åt, på själva maträtterna och restaurangerna. Nu nämnde knappt vad ställen hette de åt på. Något jag ska spana på i de ännu osedda andra och tredje filmen.

I slutet nyktrar filmen till rejält då Steve pappa går bort i sjukdom. Detta hände i verkligheten redan 2018 men jag har inga problem med att känna att Steve spelade de scenerna med känslor från det verkliga livet. Tyvärr kunde jag allt för enkelt relatera till den biten av filmen, dessutom dubbelt upp. När ”On the nature of daylight” spelades blev det nästan dammigt i rummet.

Jag gillar detta mycket men det är en typ av filmgenre som är vansklig att betygsätta. Den kan vara värd en fyra till och med i rätt humör men jag nöjer mig med en stark trea.

Betyg: 3+/5

4 kommentarer:

  1. Den första filmen i serien var som du skriver en frisk fläkt. Den andra kändes krystad och trött, så jag såg inga efter den.

    Jo, egentligen, å ena sidan ska du nog se dem i rätt ordning, för karaktärerna förändras med livet-s med och motgångar. Å andra sidan är karaktärsförändringarna inte trovärdiga, så jag tycker det kvittar. Det är lite som att se oändlighetsserien McLeods döttrar. Familjelivet på ranchen utvecklas, men varje avsnitt är fristående, så man kan hoppa in i den var som helst. Det kan vara lite svårare att bara se The Empire Strikes Back, och inget före eller efter den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir i vilket fall sugen på att se tvåan och trean. Jag gillar att hänga med Steve och Rob och det har ingen betydelse om det är inget, lite eller mycket biografiskt. Finner deras dialog uppfriskande, ibland rolig, ibland tänkvärd.

      Rättade några fel i texten, en typo och en olycklig autokorrekt.

      Radera
  2. Jodå ganska så mysiga filmer/serier beroende på vilket man väljer. är man på humör slinker de ned lätt. Det underlättar att jag är ganska så förtjust i de två "gentlemännen" när de är med i filmer. Tror jag har sett de första två och möjligen Itlalien - de har en tendens flyta ihop - bara landskapet förändras

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, den första filmen fanns som tv-serie också! Galet, vilken ska man välja!!! Insanity.

      Gäller detta de övriga filmerna också? TV-serier?

      Jag gilla Steve. Rob har jag nog inte sett i så mycket annat.

      Radera