fredag 2 juli 2021

Nomadland (2020)


För några veckor sedan skrev jag om Soul, vinnaren av Oscar för bästa animerade film från 2020. 

Och här har vi nu vinnaren av Oscar för bästa film från 2020. Dessutom bästa regi (Chloé Zhao) och bästa kvinnliga huvudrollsinnehavare (Frances McDormand). Klart jag ville se den. 

Detta är en långsam filosofisk kontemplativ film om en kvinna som på äldre dagar väljer att leva ett nomadliv i västra USA. McDormand spelar Fern som hankar sig fram på tillfälliga säsongsarbeten och däremellan åker omkring med sin van som hon byggt om till bo-bil. En Leif-bil helt enkelt.

Det går inte att komma ifrån att filmen påminner väldigt mycket av David Lynchs film The straight story, men denna når inte upp i den filmens briljans. Och jag fann mig inte helt engagerad av Ferns öde, hennes livsval eller hennes bekanta som passerar revy. Den enda karaktär som jag blev lite mer intresserad av var Swankie. Hon som paddlade till sin död.

Så var detta bara ett stort "Oscar bait"? Ja det var kanske så. Den perfekta filmen för akademin att välja detta år. Bra diversitet både bakom och framför kameran. Tyvärr verkar regissören vara något av ett asshole, men det får man ta. Har hänt förr och kommer hända igen. Jag accepterar det. Kreativa människor är kanske inte alltid de lättaste att ha att göra med.

Nej, till slut kan jag inte engagera mig nog att komma på några djupsinniga tankar om filmen trots att den säkert var både djup och meningsfull. Trots att jag var tämligen fokuserad under titten kändes det som att något saknades hela tiden. Och jag fann nog filmen ganska tråkig helt enkelt.

Nu vet jag, naturen och miljöerna var filmens bästa element. Men därom känns det som att de upplevs bäst på plats i verkliga livet. Jag har åkt på fem längre road trips i miljöerna filmen utspelas i, och mina minnen från de resorna brinner fortfarande starkare än filmen...  

Upplys mig gärna om vad som var så bra med denna trefaldiga Oscarsvinnare om ni har lust (och ork).

Betyg: 2/5

6 kommentarer:

  1. Det finns inget bra med denna oscarvinnare. Att vinna en oscar har inte mycket med vad som är bra att göra. De delas ut i rättviseordning mellan filmstudiorna.

    Förresten har taleshens från Movie Academy gått ut och sagt att man kommer att lägga om oscar-priserna. Det ska inte vara "bästa manliga biroll" etc, utan bästa mångfald, bästa sexualitetsrepresentation mm. Men det skulle enligt en artikel gälla från 2023. Om man nu ska tro på tidningar. Eller om det alls blir av.

    Bättre att se om Straight Story. Hellre än att stödja häxan Chloé Zhao. Denna film är snart mer glömd än Ömhetsbevis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inget emot Oscars som sådan. Man behöver inte tycka som Akademin men inget fel att hylla och fira film och dess skapare tycker jag.

      Radera
  2. Ska se den vid tillfälle men det brukar ta tid för mig och långsamma draman. Brukar ofta finna att Oscarsvinnarna är ganska så ointressanta ja de flesta filmer som nomineras är lite trista helt enkelt och inte alltid men mnga gånger beigea och tillrättalagda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Tyvärr är ju Oscarsvinnarna ibland ganska tråkiga. Kan vara när minsta gemensamma nämnaren fått avgöra vilken film som vinner, och då blir det ibland lite andefattigt känns det som.

      Radera
  3. Vilken timing. Kollade den igår. Kunde inte stänga ute känslan att det kändes som en dokumentär där det kändes som Frances McDormand wallraffade sig igenom hur det är att vara nomad framförallt genom de intervju lika scenerna när hon pratar med "riktiga" nomader. Filmen hade höjts enormt om nöjt sig med att stå bakom kameran istället för framför den. Uppskattade som dig Swankie mest.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo den hade kanske blivit lite bättre som dokumentär, även om jag tycker att den i princip är en dox så som den är nu. Kände att storyn/ämnet endast var marginellt intressant helt enkelt. Det verkar som att folk tycker att man ska tycka synd om dem, men jag har svårt att se den vinkeln. Det verkade som att det var ett gäng enstöringar som hade valt en annorlunda livsstil helt enkelt.

      Radera