söndag 19 juli 2020

Fast Five (2011)


Serien gick i och med "Fast five" in i en ny fas. Från drama med "street racing"-fokus till bombastiska "summer block busters". Detta är popcornaction rakt av, med lite av serietidningsaction över det hela.

Coolt att de inleder med att vi får se hela scenen med fritagningen av Dom, även om det verkar varit mycket våghalsigt att skapa en krasch på det viset. Dom kunde lika gärna gått åt i den kraschen men det är så här det är i serietidningar.

Kul också att se samma storskurk i denna film som i favoriten "Desperado" med Salma Hayek och Antonio Banderas. Joaquim de Almeida spelar Bucho i den äldre filmen, här heter han Reyes, men de båda karaktärerna är mer eller mindre identiska.

Vi får en hel del biljakter men det är två andra actionscener som står ut i mina ögon, dels fajten med skjutvapen och springande på taken med tre team mot varandra i favelan i inledningen, dels bakhållet mot Hobbs och hans team när Hobbs fraktar Dom och gänget i en fångtransport. Inga bilar i rörelse men en massa skjutande och hög adrenalinnivå. Bland övriga actionscener var tåg-heisten i inledningen min favorit.

Trots att jag inte känner supermycket för alla karaktärer i serien var det också coolt när teamet samlades, hur figurer från de tidigare fyra filmerna återintroducerades en efter en. Det var tjusigt.

Vi fick också några nya med i familjen. Hobbs introduceras i denna film och han är givetvis spelad av ingen mindre än Dwayne "The Rock" Johnson. Jag gillar honom så mycket att jag följer honom på sociala medier. Han är som bäst när han spelar sina roller med glimten i ögat. Tyvärr ska han här vara så tuff att det blir på gränsen till fånigt. Regissören gillar att zooma in på både The Rocks och Vin Diesels muskler i slow motion som om detta vore en åttiotalsfilm som "Rambo II" eller "The Predator".

Bäst i filmen blir därmed istället Han och Wonder Woman. De är det bästa paret av de tre som jongleras, men framför allt är de två karaktärerna bäst. Han är cool som få, han äter luf´gnt sina nötter. Men i mina ögon mer bad ass än Doms och Hobbs testorteronladdade hingstar. Wonder Woman, spelad av Gal Gadot, glöder på duken. Hon är snygg javisst, men det är något mer med hennes uttryck. Det känns som att hon är större än filmen själv i vissa scener. Det är väl det som kallas karisma.

Filmen är en renodlad heistfilm. Jag jämför den direkt med "Oceans 11" även om denna film inte har lika bra skådisar som Oceans med George Clooney, Matt Damon med flera kända ansikten. Jag gillar hur man får följa all planering. Speciellt med hur de olika rollfigurerna försöker lyckas köra sina bilar in i ett garage och en sväng under tio sekunder. Jag trodde länge att Wonder Woman skulle vara den som lyckades men till slut visar det sig att Dom släpper planen och hittar på en ny plan mitt i språnget. En kul twist på hesit-genren. Förberedelser be damned, let go with strong cars!

Sista scenen med polisbilsjakten efter det storas kassavalvet var så "over the top" att jag helt släppte taget till allt realistiskt. Det är en sådan typ av film och det enda man kan göra är att hänga med "on the ride"... Scenen är mer häftig än bra. Kul med twisten i mitten dock. Jag blev lite överraskad att de lyckades kasta in en twist också.

Allt som allt en mycket duglig popcorn-action. Kul film som säkert blir snäppet bättre om den ses om.

Betyg: 3+/5

Lyssna på Shinypodden där jag och Joel snackar om filmen.







4 kommentarer:

  1. The Rock är en skådis jag alltid har ett gott öga till. Serien lyfter verkligen när han kommer med

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bara hålla med dig där. The Rock är guld.

      Radera
  2. Nämner inte Brandon Sanderson detta som en variant på heist-konceptet? Han nämnde den klassiska heisten, the smash-and-grab och så detta, vilket börjar som en klassisk heist men som sedan måste ändra riktning för att fullfölja kuppen.

    Vin och Dwayne... Jag vill minnas att det främsta intrycket när de brakar ihop är att det känns mer som en Godzilla vs Kong, Jurassica Park-dinosar eller Transformers...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sablans, jag kommer inte ihåg att Brandon nämnde denna. Såg inte du lite från tidigare föreläsningar också? Eller så la jag det bara inte på minnet eftersom jag inte hade sett filmen då...?

      LOL, Vin och Dwayne gamla dinosaurier... Det är en mental bild det! :)

      Radera