onsdag 21 november 2018

In den Gängen (2018)



In den Gängen eller In the aisles som den översatt till engelska är en bra beskrivning av filmen. Den handlar om människorna som arbetar med att köra fram och rätta till varorna i varugångarna på en extremt stor matbutik någonstans i Tyskland, troligen östra Tyskland. Jag vet inte om det finns något som kan kallas för "typisk tysk" film men denna är det i så fall. Det känns som att stilen känns igen. Det finns vibbar av både Schulze gets the blues och Toni Erdmann i denna film, men In den Gängen är mindre rolig än någon av de andra två. Detta är ett mer renodlat drama. Humorn som ändå finns är outtalad och ligger i det absurda skimmer som ruvar över personerna i filmen.

Vi får följa huvudpersonen Christian (Franz Rogowski) som har en stökig historia lära känna folket på lagret, framför allt Bruno (Peter Kurth) och Marion (Sandra Hüller känd från Toni Erdmann). Sen är det bara livet självt vi får se. Förtvivlat nära vardagsbänken, men stämningen är härlig och karaktärerna är engagerande. Att jag skulle bli så nyfiken på folket på lagret på stora butiken visste jag icke!

Detta är en långsam, eftertänksam, ibland underfundigt humoristisk men oftast bara vemodig film om drömmar om ett bättre liv. Helt klart en filmfestivalfilm. Men bra!

Jag ger In den Gängen tre gaffeltruckar av fem möjliga.

Betyg: 3/5




2 kommentarer:

  1. Blev lite småförtjust i denna när den sågs på en tidig visning på Skandia under filmfestivalen. Perfekt tillfälle att se denna film.

    Håller med om att det mer är ett drama än en komedi, men humorn finns absolut där. En film med hjärtat på rätt plats, vilket jag tycker är viktigt i filmer som dessa.

    Har för mig att den stora matbutiken är typ som en motsvarighet till "Martin & Servera" eller liknande, alltså inte för alla utan för de med restauranger och inbjudna medlemmar.

    http://moviesnoir.blogspot.com/2018/11/in-den-gangen-in-the-aisles.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också stilen och tycker mig se likheter med vissa andra tyska filmer som jag nämner ovan. Humorn är en del av detta, men den var lite mer nedtonad i denna film.

      Hoppar över och läser din text!

      Radera