tisdag 11 april 2017

Ghost in the Shell (1995)


Inför helgens filmspanarträff då vi skulle se den remaken av Ghost in the shell ville jag givetvis se originalfilmen, animén från 1995. Lyckligtvis hade jag den stående hemma i dvd-hyllan så jag kunde se filmen med dess rätta ljudspår, dvs japanskt tal. Först råkade jag slå på den svenska textningen men den var bisarr så jag slog snabbt över till engelsk textning. Det var bättre.

Ghost in the shell är alltså en japansk animerad film. Det är en idédriven science fiction, precis den typen av sci-fi jag gillar mest. Första gången jag skulle se filmen var jag dock för trött och jag somnade utan svårigheter framför filmen. Kvällen efter var det lite bättre och jag kunde ta mig igenom filmen utan allt för mycket dåsiga partier. Detta är en kultfilm som jag egentligen borde sett för länge sedan. Redan 2004 såg jag uppföljaren Innocence på filmfestivalen och gillade den en hel del.


Filmen inleds effektfullt med att filmens huvudperson Motoko hoppar från taket på en skyskrapa. Sedan drar den inledande röriga delen igång. det är sektioner, företag, utrikesdepartement, poliser, diplomater och militärer. Det alla hetsar upp sig för är en skurk som hackar datorer vid namn The Puppet Master. Och i en tid med Internet of Things är allt uppkopplat och hackaren kan komma in överallt.

Motoko och hennes burduse kollega Batou jagar i alla fall terroristen. Det är en dystopisk framtid som påminner om miljöerna i Blade runner och The Matrix.


Under andra halvan av filmen upplever jag att fokus läggs mer på filosofiska funderingar om vad som definierar en själ, en individ eller ett medvetande. Terroristen och tillika hackaren visar sig vara en mer svårfunnen person än vad man först anat. Som ett spöke inne i skalet. Denna del av filmen är bäst och det blir både lite vemodig för att inte säga sorgligt, samt tankeväckande.

Filmen är snyggt animerad, den har en tydlig "look and feel" och stämningen i filmen är också en styrka. Det var kul att äntligen tagit tag i att se denna klassiker. Nu ska det bli intressant vad de gör med en "live action"- re-make av filmen. Mera action och mindre filosofi får man väl anta...

Jag ger Ghost in the shell tre spöken av fem möjliga.

Betyg: 3/5 



4 kommentarer:

  1. Jag ger filmen så mycket som 4/5 i betyg. På tal om The Matrix har just den filmen influerats mycket av GitS, så det är rimligt att de påminner om varandra. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kan till fullo förstå betyget 4/5. Det var en stark trea från mig. :-)

      Har du sett den nya filmen?

      Radera
    2. Nej, det har jag inte. Känns inte så värst intressant faktiskt.

      Radera
    3. Ögongoodis men riskerar att göra dig besviken eller arg då det gäller innehållet... :-)

      Radera