torsdag 18 september 2014

Top 10 films of 1986




1986 var ett starkt år. Jag hade inga problem att hitta tio filmer för topplistan, jag hade till och med fler än tio som nominerade. Det var lätt för mig att peka ut topp 3 men därefter var det cirka tio filmer som kunde komma lite hur som helst. Jag tog då och tittade lite på varje film i ett försök att bedöma hur bra de är nu för tiden. Det var ju mycket länge sedan jag såg dessa filmer, mind you. De flesta skulle jag gärna se om nu men det är alltid det där med valet att se om en gammal favorit jämfört med att ta chansen och se en ny film. Nåväl vid min minititt på filmerna var det några som jag knappt kunde slita mig från. De filmerna har bubblat uppåt i listan. Visst, de kanske inte hade kommit så högt upp för 28 år sedan, men nu värderar jag elementet "återsebarhet". Vissa filmer kändes inte så spännande som jag kom ihåg dem och de sjönk en aning. Till slut var det tre filmer som jag inte kom ihåg speciellt mycket från trots att jag kollade lite scener här och där. De hamnade utanför listan, men flera av dem skulle jag gärna se om (som sagt). Men det är ett projekt för en annan tid...

Ok, låt oss se vilka sköna titlar jag har på min favoritlista för 1986.



10. Highlander (Russell Mulcahy)

En favorit då det begav sig. Om jag skrivit listan 1986 hade den säkert kommit in på topp 5, men nu kändes det som att den inte riktigt åldrats så väl. Jag träffade dock en tjej som var medlem i klanen McLeod på den stora resan i USA sommaren 2000 - det måste ju räknas för lite i alla fall! There can be only one!



9. Stand by me (Rob Reiner)

En av få filmer från 1986 som jag sett för första gången under tiden som bloggen funnits. Detta drama är framför allt uppburet av de utmärkta skådespelarinsatserna från River Phoenix och de övriga grabbarna. För mig låg nostalgifaktor men hög vemodsfaktor.



8. The hitcher (Robert Harmon)

Ojoj, en av de bästa filmerna jag såg på bio från året i fråga. Men efter att provkollat några scener fick jag inte tillbaka vibben. Den är dock mycket spännande och en plats på listans andra halva fick duga. Rutger Hauer gör väl här sin näst bästa insats någonsin? Och nej, då menar jag inte Blind fury...



7. Pretty in pink (Howard Deutch)

Skriven av geniet John Hughes. Jag spenderade andra halvan av 80-talet med att vara lite kär i Molly Ringwald. Denna film låg på topp-5 när det begav sig. Filmen föll bort i hanteringen, man börjar bli gammal och glömsk, så jag har lite svårt att placera den i all hast, men var? En femteplacering? Åtta? Sjua? Det känns helt ok för nu...



6. Top gun (Tony Scott)

Fasiken, det gick ju nästan inte att slita sig när jag börjat kolla på filmen! Den är så skön. Tom Cruise är en äkta superstar. Tony Scott måste vara en av de mest underskattade regissörerna som fanns. Kelly McGillis, oh la la. Goose, Iceman. Suverän film.



5. Platoon (Oliver Stone)

Den andra filmen som jag inte kunde slita mig från. Det är otroligt vad bra Plutonen är. Och vilken cast! Forest Whitaker, Kevin Dillon, Charlie Sheen, John C. McGinley, Johnny Depp, Tom Berenger och en bad-ass Willem Dafoe. Ryslig film, den är gjord av en soppa av amerikanska mardrömmar.



4. Ferris Bueller's day off (John Hughes)

Denna film behövde jag inte titta på speciellt mycket för påminnas att den måste rankas mycket högt. Matthew Broderick, Alan Ruck och Jeffrey Jones är alla suveräna.



3. Three amigos (John Landis)

Nu kommer vi in på den obestridliga topptrion. På bronsplatsen har vi en av åttiotalets bästa komedier med Steve Martin, Chevy Chase och Martin Short. Sju vågade livet möter stumfilmseran möter Steve Martin och Lorne Michaels-humorn. Mycket rolig tycker jag.



2. Hannah and her sisters (Woody Allen)

Ahh, en av Woody Allens bästa filmer (helt klart topp 5 i alla fall). Man behöver bara se de första minuterna så förflyttas man till de neurotiska intellektuella på Manhattan. Hemma! Och silverplats på topplistan.



1. Aliens (James Cameron)

För mig den självklara ettan. Denna film har länge legat på topp-10 bästa filmer genom tiderna. Såg den på bio och blev vettskrämd, men på det bra sättet. Älskar the space marines, Pvt Vasquez, Pvt Drake, Pvt Hudson (!), Sgt Apone, Ripley, Bishop, Lt Gorman, Pvt Spunkmeyer, ja till och med Carter Burke (the asshole). En av filmhistoriens bästa actionfilmer, science fictions och krigsfilmer, allt i ett.
Game over man, game over. We're doomed.



Mina bubblare:
- placering 11 och filmen som ramlade ut från listan på publiceringsdagens morgon var Der name der rose (Name of the rose)
- Laputa: castle in the sky - Miyazakifilmen
- det franska erotiska dramat 37,2 le matin 
- det amerikanska erotiska dramat 9 1/2 weeks
- Jim Jarmusch's lysande minimalistiska indiefilm Down by law

En film som jag verkligen måste få tummen ur och se är David Lynch's Blue Velvet, men det är ju det jag har Decennier för! Åttiotalet får du njuta av i december.


Idag kör vi ett blogathon där flera bloggare skriver om sina favoritfilmer från nådens år 1986. Hoppa över och se om jag har några överlapp med mina bloggkollegor:
Spel och film
Fiffis Filmtajm
Rörliga bilder och tryckta ord
Filmitch
Movies-Noir
Onsdagen den sjätte juli 2016 kommer det ut fler listor:
Flmr
Jojjenito
Filmmedia
Absurd Cinema
Filmfrommen



18 kommentarer:

  1. Intressant lista! Den enda filmen jag var säker på att få se på din lista var din nummer 1 och jag var säker på att den skulle vara nummer 1. Det ska bli intressant att se om du kommer modifiera listan efter att du sett Blue Velvet :)

    Liftaren, jag måste se om Liftaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är sugen på att se om ALLA filmerna på min lista inklusive bubblarna. Jag har tex inte sett den låååånga director's cut av 37,2 le matin!

      Jo du, nummer 1 sitter säkert på min lista! Ingen tvekan om det.

      Jag ser mycket fram emot Blue Velvet, jättemycket.

      Återkommer med kommentarer på din lista inom kort.

      Radera
  2. Det är intressant att jag gillar valen på din och andras listor mer än under de nyare åren ;) Förmodligen för att det gjordes fler sköna filmer som vi är överens om, haha.

    10. Såg själv om den för något år sen och fångades av att den var bättre än väntat.
    9. Stand by Me såg jag inte heller som ung. Nostaligfaktorn hade kunnat höja den lite.
    8. Liftaren, tro mig, är fortfarande mycket bra. Gäller att se den i lugn och ro och dras in. I mitt tycke Rutgers bästa roll.
    7. Intressant med Pretty in Pink på listan. Bara sett den en gång och minns den inte. Måste ses om då jag gillar mycket av John Hughes. Molly är dock ingen favorit, tyvärr.
    6. Top Gun blir jag klart sugen på att se om. Får se om jag kan hålla mig till Decennier eller inte...
    5. Plutonen är ju mycket bra. Tyvärr har jag inte sett den på länge. Dags för det.
    4. Ferris är ju en av 80-talets ungdomspärlor. Såg den inte som ung, men fastnade genast för den när jag såg den för första gången för ett antal år sedan.
    3. Jättekul med Tre amigos på listan. Dock inte på min lista, men rolig är den! Gammal barndomsfavorit med högt omtittningsvärde.
    2. Överraskande med Hannah och hennes systrar, en Woddy så högt. Denna ska ses om och jag misstänker att den letar sig in på topp tio hos mig när den är sedd.
    1. Aliens, kul att du gillar den så mycket. För egen del är det Alien som gäller. Aliens är dock actionspäckad och tål att ses med jämna mellanrum.

    5 av 10 är inte dåligt, plus flera som jag gillar och gärna ser om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta med liknande eller icke liknande listor är en intressant spaning som tål att funderas på...

      Jag tror att tidens tand skalar bort de lite mindre bra filmerna och att vi är många som kommer ihåg ungefär samma filmer. Dessutom ser kanske de flesta bloggare mer film nu för tiden än vad man gjort under tidigare år vilket kan leda till större spridning i årslistorna.

      Jag skulle vilja se om alla mina 14 filmer på listan! Men det är ett helt annat projekt...

      Då tycker vi lika om Alien och Aliens. Jag håller Alien som den bättre filmen, men det gör inte att Aliens inte kan vara nummer 1 för året 1986.

      Woody hade några mycket starka filmer från 80-talet och tidigt 90-tal.

      Radera
  3. Fyra överlapp - och Aliens på plats nummer ett! Respekt! Citat från Aliens är episkt odödliga. Som: "Hey Vasquez, ever been mistaken for a man?" - "No, have you?"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart. Älskar att du också har den på plats etta! Hi5! :-D

      Ripley: They cut the power.
      Hudson: What do you mean, "*They* cut the power"? How could they cut the power, man? They're animals!

      --

      Newt: We'd better get back, 'cause it'll be dark soon, and they mostly come at night... mostly.

      --


      PS, fasen måste skaffa mig en inloggning till det därna systemet du har... Det är bara det att din blogg är den enda jag inte kan kommentera på utan den inloggningen och det har inte blivit av än. Men en vacker dag så...

      Radera
  4. 10 Gillade filmen när det begav sig - storyn håller än men inte filmen åtminstone när jag såg om den senast.
    9 För skrikiga ungar för min smak
    8 På listan hög tid för omtitt
    7 Jodå men mer nostalgi än bra.
    6 Har aldrig lyckats se klart somnar - försvarsmekanism?
    5 På listan
    4 Yes Ferris rules :)
    3 - 2 Precis som i fallet med liftaren de bör ses om.
    1 Vasquez & Hudsons medverkan förklarar varför denna film ej är listvärdig hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, du och din hang-up med Pvt Hudson! Har du dragit in Vasquez i skiten också nu? :-)

      Tror också att Highlander lätt kan ramla ut ur listan om jag ser om någon bubblare eller ser BV tex.

      Jag behöver själv se om Pretty in pink för att kalibrera...

      Radera
    2. Ska erkänna att jag tyckte Vasquez var tröttsammare än Hudson när jag såg filmen första ggn men under decenniernas lopp har Hudsons gnäll fått tagit allt större plats

      Radera
    3. Jaha, vågar jag gissa att du inte såg filmen när den var ny utan när du var äldre och "tristare"?

      Radera
    4. Nope såg filmen i London 1986 redan då var jag lite tjurig ;)

      Radera
    5. Jaha, du var en surgubbe redan då? ;-)

      Radera
  5. Härligt att se att Highlander fick en lite plats på din lista också -- Sean Connery ftw (nej, just det, du dissade Rosen på listan...) Och så icke mindre än två John Hughes. Åttiotalets mesta ungdomsregissör?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Highlander vann över Rosens namn på nostalgipoäng plus att jag inte fick en så klar signal från Rosens namn när jag kontrolltittade på några scener från filmen. Det är ju en film som bör ses hela och kontinuerligt så lite orättvist blev det kanske men allt är inte rättvist i livet...

      Radera
  6. Aliens är min favoritfilm, så den ska självklart vara på 1:a platsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till bloggen, Micke!

      Favoritfilm för 1986 eller favorit alla kategorier? :-D

      Radera
  7. 7 st gemensamhetspunkter! Great!
    Och nu skäms jag än lite mer att jag kunde förbise "Hannah och.."
    Damn me!Den är ju tusan värd en plats på Topp 10!

    "Pretty in Pink" var en stadig favvo hos mig under det glada 80-talet också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste vara rekord i antal överlapp!

      Jag provtittade ju på några scener från alla filmer på min bruttolista och jag måste säga att Hannah och hennes systrar kändes otroligt fräsch! den måste du få med som bubblare i alla fall.

      Radera