tisdag 2 september 2014

Underworld: Evolution (2006)



På pappret skulle Underworld-filmerna kunna vara ganska bra. En furiös kamp genom århundraden mellan sofistikerade vampyrer och brutala varulvar. Klassiskt. Men på något sätt missar Underworld att fånga mig. Det gäller både första och andra filmerna. Historierna är episka men jag känner inte av storslagenheten. Turerna mellan de gamla gubbarna, vem är äldst, vem gjorde vad mot vem och så vidare blir bara ett suddigt gytter. Handlingen är för mig tämligen obegriplig.


Istället för en bra handling verkar filmseriens största tillgång vara att Kate Beckingdale springer omkring filmerna igenom i någon supertajt och supertät BDSM-läderdress. Den är förvisso spektakulär men nyhetens behag lägger sig ganska snabbt. Däremot har hon en mycket sexig röst med all sin brittiska accent, och att jag skulle gilla den var otippat! Jag ogillar ju allt som oftast den dryga brittiska accenten...


Är dessa filmer spännande då? Nej, absolut inte. Tvåan var precis som ettan uteslutande inspelad under nattetid då vampyrerna inte gillar solen. Det är mörkt, det är blodigt och våldsamt men allt detta blir bara som en exotisk dans i kulisserna. Regissören lyckas inte skapa "stakes" (pun intended). Jag skulle vilja jämföra dessa filmer med välproducerade musikvideos. Ibland för snabbt klippta, ibland snygga som attans, men aldrig riktigt upphetsande.


Jag vet inte ens varför jag ser dessa filmer och det finns väl minst två till i serien... Dels är jag en filmserie-junkie. Jag gillar dem, filmserierna! Dels är det skönt att ibland se hjärndöda men snygga actionfilmer som avbrott mot bra filmer. Om man bara såg liknande filmer hela tiden skulle variationen snart saknas. Ibland kan jag också känna att jag inte orkar ta mig an en tyngre, men ofta bättre film. Då kan en film som denna underhålla som alternativ till att slötitta på "Vem vet mest?".

Vidare mot nya filmäventyr! Jag ger Underworld: Evolution två svaga vampyrer av fem möjliga.

Betyg: 2/5


4 kommentarer:

  1. Ja, jag håller med om Underworld-serien. "välproducerade musikvideos" är en bra beskrivning.

    Själv har jag sett ettan och fyran i serien. Fyran förgyllde en kväll i Montréal när jag var där i jobbet under två veckor för några år sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Jojje.

      Som avkoppling på jobbresa måste den ändå varit ganska go?

      Radera
  2. Jag är som du och gillar filmserier - antagligen för mycket.
    Jag har sett alla i serien och ingen är speciellt bra. :-/
    Varför kan jag inte bara sluta se på skiten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför, varför? Jag tänker att det är lite samma sak med de där monsterfilmerna med Milla J, vad heter de? Resident Evil. Jag har sett ettan och stora delar av fyran(?). De är också rejält dåliga egentligen, fast bättre än Underworld i all fall. De är lite kul att se ändå just för att det är filmserier...

      Radera