måndag 28 februari 2011

Easy A (2010)


Let the record show that I, Olive Penderghast, being of sound mind and below average breast-size, swear to tell the truth, the whole truth, and nothing but the truth... starting now. 

Denna film ville jag se av två anledningar. Dels har Kitty skrivit snällt om den, dels var den nominerad till Filmspotting's Golden Brick Award 2010. När den store Frans var på besök prövades filmen några minuter men vi bytte snabbt. Inte en film för min gode vän.

Men kanske en film för mig? Jodå, detta är en charmig film. Emma Stone spelar Olive som av misstag börja sprida rykten om sig själv. Och när hon väl startat ryktesspridningen verkar det ju dumt att sluta...? Emma Stone är skön. Hon bär filmen på sina axlar. Allra roligast är dock hennes föräldrar, förträffligt spelade av favoriterna Patricia Clarkson och Stanley Tucci. De är helt underbara. Och de heter Rosemary och Dill. Örter.

Olive säger att hon skulle vilja leva i en John Hughes-film och sedan får vi ett pärlband av scener som homage till den gamle mästaren av den genre som de lekfullt förvanskar i denna film. Vackert på något sätt.

"Easy A" får tre pojkvänner av fem.

John Cusack i "Say anything", Judd Nelson i "Breakfast Club" och den där snygge killen i "Sixteen candles".

Betyg: 3/5

5 kommentarer:

  1. Föräldrarna hade jag helt glömt, de är ju otroligt sköna! Jag står fast vid min fyra. En top 10 2010 alla gånger.

    SvaraRadera
  2. Hmm, nä tror inte att den bryter den vallen. Jag håller på att "diska av" 2010, sen kommer det en top-10. Du borde också posta en sådan lista! Som du sa i någon gammal kommentar - listor är kul!

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Jo, den tände inte på alla cylindrar, men en trea är bra, speciellt för en lättsam film.

      Radera
  4. Visst är en trea bra, jag hade bara för mig att den här var uppe och nosade på toppbetygen för dig. Jag mindes lite fel :)

    SvaraRadera