tisdag 6 juli 2010

Pirates of the Caribbean: At World's End (2007)


Awk! Abandon ship! Abandon ship!

Mot bättre vetande satt jag mig ner och såg tredje delen av "Pirates of the Carribean" - "At Worlds End" igår. Det var spelledigt i fotbolls-VM, och tid fanns för en härligt underhållande film. Det visade sig att fotbolls-VM gjorde sig påmint ändå, mer om det nedan.

Jag har sett de tidigare två filmerna och ville nu se den senaste delen av sagan. Jag undrade stilla om den skulle var som den första delen, en riktigt bra matiné-film, en popcorn-dito som jag ger en trea i betyg, eller om den skulle vara som den andra delen, mycket dålig.

Filmen börjar ganska bra med ett äventyr i Singapore. Keira Knightley är fantastiskt vacker. Damerna i publiken får också sitt då Orlando Bloom är likaledes snygg och mumsig antar jag. Hela filmen är snyggt filmad, färgerna starka och actionscenerna schyssta. Tyvärr är handlingen helt obegriplig. Jag finner mig vandra iväg i tankarna och tappar totalt fokus på filmen. Vad handlar den om? Johnny Depp kör sin farsartade minspelskomik och jag blir än mer uttråkad. Filmens ton och inte minst musik låter antyda att filmmakarna ser den som storslagen och romantisk, men de missar helt att skapa intresse hos mig för karaktärerna. Det är som att filmen låtsas att det handlar om höga insatser, men när Will Turner blir genomdriven av ett svärd sitter jag bara och undrar hur de nu ska göra för att sätta upp storyn för en fjärde film. De lyckas med det också kan jag säga.

För tusan, det måste finns riktiga insatser för karaktärerna i en film. Annars faller allt sönder. Misär.

Humorn är inte på topp heller. Den ligger på buskis-nivå, tänk på någon slags blandning av Åsa-Nisse och "Stefan och Krister". De dubbla paren (!) av komiska "side-kicks", ett par bland piraterna och ett par bland soldaterna, är rent ut sagt urdåliga.

Åter till fotbollen. Jag fann en liknelse med filmen nämligen. Jag ser på filmen som en person som är helt okunnig och ointresserad av fotboll kanske ser på VM. Ett skådespel med en massa snygga personer som springer omkring och jagar efter en boll. Till synes helt utan mening, men där alla på plan och i tv'n tar det på stort, stort allvar. Filmen får ett dunkande hjärta av fem.

Betyg: 1/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar