torsdag 20 augusti 2020

Neko no ongaeshi (2002)



Filmen heter "The cat returns" på engelska och katten som återvänder bör vara den ståtliga kattstatyn som vi såg i den fantastiska "Whisper of the heart" från 1995. Jag lyckades ha med kattstatyn på hela tre av bilderna jag valde ut för den filmen trots att jag inte visste att det fanns en sequel...

Vad titeln på filmen refererar till bör vara ganska givet, även om fler katter återkommer inne i handlingen, inte minst den smutsiga lilla vita kattungen som Haru matar i inledningen av filmen.

Här får vi följa den unga flickan Haru som kan prata med katter. Hon blir indragen i en magisk saga där kungen över kattriket vill hitta en brud åt sin son. På sin sida har Haru katten som stod som staty i "Whisper of the heart" och några andra figurer.

Detta är en mysig och gullig barnfilm. Men den har också en massa fantasi och det händer en hel del. Den är lite långsam inledningsvis men under andra halvan blir det till ett riktigt äventyr.

Filmen är duglig men långt från den bästa från Studio Ghibli. Något av en besvikelse i mina ögon.

Betyg: 2+/5

Sofia kör ett Studio Ghibli-tema denna månad, läsa hennes blogg Rörliga Bilder och Tryckta Ord





2 kommentarer:

  1. Känns som om vi är ganska eniga även om jag klämde i med ett aningens högre betyg -- sagan var trots allt lite underhållande. Men väl övertydlig och lite klumpig för att funka fullt ut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saknade den där förhöjda känslan som de bästa Studio Ghibli-filmerna har...

      Men visst, lite underhållande!

      Radera