fredag 2 mars 2018

Lady Bird (2017)


Jag har alltid gillat det jag sett av Greta Gerwig på duken. Hur hon är som privat har jag ingen aning om då jag inte följer henne på sociala medier. Nu har hon gjort sin första film på ett eget manus, delvis självbiografiskt. Kärestan Noah Baumbach erbjöd sig tydligen att regissera men hon avböjde. Bra gjort Greta.

Jag ville så gärna älska filmen. Men redan innan jag såg den hade jag börjat höra att den var fantastisk och kanske en av årets bästa filmer. Ibland förstärker sådant försnack upplevelsen, men oftast blir förväntningarna en onödig tanke i huvudet som måste hanteras under hela filmens gång. Damn, you Curious Mind. Jag känner mig alltså typiskt nog snopen efter jag sett denna film. Den är bra men den är inte alls så bra som dess rykte gör gällande.



Filmen, som påminner en hel del om The edge of seventeen, handlar om Christine "Lady bird" McPhearsons sista år på high school. Den fokuserar på tre trådar; relationen till hennes hårdhudade mor, hennes drömmar om college och hennes relation till sin far, samt hennes flört med killar och hur det påverkar hennes relation till sin bästa kompis. Jag fann alla delar bra men relationen mellan Lady bird och hennes mor är den mest minnesvärda, inte minst på grund av skådespeleriet från Laurie Metcalf som spelar modern Marion. Tracy Letts spelar pappan på ett som alltid förträffligt sätt. Bra skådis. Även Lucas Hedges i rollen som en av Lady birds pojkvänner under året är bra.

Tyvärr är jag inte helt såld på Saoirse Ronan som spelar huvudrollen. Det är något med henne som lämnar mig oberörd och inte speciellt imponerad. Därmed kommer hela filmupplevelsen i gungning. Jag minns inte så mycket av Hanna men det är en film som jag måste se om vad det lider. Via den kan jag kanske få upp henne några pinnhål. Men i dagsläget är hon inte en favorit. Är hon för kall? För genomskinlig? För undvikande? För sluten? Jag vet inte exakt vad det är men för mig känns det som att avståndet mellan henne och hur Greta Gerwig själv är på film är gigantiskt. Typ så långt som det går. Ronan är mer lik sådana som Kirsten Dunst, Nicole Kidman och Cate Blanchett (på tal om Hanna)...



Det kanske är så att jag var på ett okompatibelt humör när jag såg filmen. Man kan ju faktiskt helt omvärdera en film vid en omtitt. Men det är samtidigt inte supervanligt om jag ska vara ärlig. Låt oss hoppas att detta kan vara en sådan film. Som det är nu så är jag milt intresserad och en omtitt kan kanske dölja sig i framtidens sköte. Men efter första titten är jag frustrerande onöjd. En tydlig indikator är att filmen trots allt inte väger speciellt tungt i mitt huvud i alla fall. Jag ger därmed Lady bird tre drömmar om östkusten av fem möjliga.

Betyg: 3/5  

Fler tankar om filmen och hur filmen uppfattas efter visning:
Jojjenito







8 kommentarer:

  1. Där ser man, jag hade förstås gissat på att du skulle gilla den bättre. Men visst har den blivit alldeles för hajpad. Kan problemet med Ronan i denna film vara att hon är alldeles för gammal för att passera som 16-åring? Men du verkar inte ha varit så förtjust i henne tidigare heller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev också förvånad! :-)

      Du har helt rätt... Det hade varit mycket mer spännande om Greta hade valt en ung, gärna okänd, skådespelerska i huvudrollen. Hon blev kanske ängslig och försiktig då detta var hennes första film, att hon safeade med ett känt namn (om än för gammal)...?

      Radera
  2. Ja, du har nog rätt att Saoirse utstrålar andra, annorlunda vibbar än Gerwig, vilket iofs inte behöver vara nåt negativt. Det beror ju på vilken rollfigur hon spelar. Hon funkar perfekt i Hanna som jag minns det. Som det är i Lady Bird så kan det vara lite svårt att ta till sig henne. Hon känns mest som en irriterad (och irriterande?) tonåring. Jag tyckte hon funkade bättre den korta stund då hon var i NY. Då var hon ensam, inte på hemmaplan, mer osäker. Lättare att relatera till.

    @Sofia: Inte så stor skillnad men det står överallt att hon är 17. Filmen utspelar sig under ett år väl, så jag tror hon är 18 i slutet. Men visst, lite gammal känns hon allt, men ingen katastrof.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att du pratar om henne som irriterad och att du antyder att du är irriterad på henne. Jag kommer ihåg henne mer som sökande och kanske missnöjd med livet. Men inte irriterad som primärt adjektiv. Tjejen i The edge of seventeen var däremot irriterad mest hela tiden som jag kommer ihåg det. :-)

      @Sofia, jag förstod vad du menade i alla fall och jag håller med dig!

      Radera
  3. Jag förstod förstås vad Sofia menade (vet inte varför du antyder motsatsen), men ville påpeka att hon ska vara 17 när filmen börjar. I unga år betyder ju ett år mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ville klargöra att jag förstod vad hon menade trots att hon skrev fel mellan 16 och 17. :-)

      Radera
  4. Ah, givetvis. Tolkade det som att du i alla fall förstod, i motsats till mig. :)

    SvaraRadera