fredag 1 december 2017

Stockholms Filmfestival 2017 - Sammanfattning


Årets festival var trevlig. Det var en jämn och hyfsat hög kvalitet på de filmer jag såg under festivalen. Jag fick dock bara med mig en enda fullpoängare, en film som jag dessutom redan sett nere på Malmö Filmdagar. Däremot finns det en hel hög filmer som ligger i näst högsta gruppen och som kanske kommer fajtas om platser 11-20 på min årslista för 2017. Jämfört med förra året var detta alltså ett svagare år, men ändå starkare än alla övriga festivaler sedan 2012.

Jag såg arton filmer under festivalen plus att jag hade sett tre filmer i Malmö som också visades på festivalen. Malmö filmdagar-filmerna sågs för så länge sedan att jag räknar inte med dem i "mitt" festivalår.

Som traditionen sig bör hölls filmspanarträffen under första lördagen på festivalen och jag hade det ärofyllda uppdraget att välja filmer. Jag valde tre filmer plus gott om tid för middag som vi hade hoppats bli mongolisk barbecue men det blev något annat. Filmerna var Oh Lucy, The Lover samt Downsizing.

Till det träffade jag på en massa gamla välkända ansikten i vimlet. Jag såg film med Johan S och Johan R, med Vanessa, hängde med Christian, Johan B och Niklas. Tror till och med att Johan A dök upp på ytterligare en filmvisning också, vresig som attans.

Av de arton jag såg under festivalen kommer tolv från USA, varav många från min favoritsektion American Independents, tre från Sydkorea, två från Japan och en från Kambodja.

Nederst i detta inlägg listar jag de arton filmerna jag såg under festivalen i omvänd ordning. Det är listan som den känns idag, några veckor efter festivalen ebbat ut. Jag har inte brytt mig om vilka betyg jag gav när jag hastade ner mina tankar om filmerna mitt i stormen. Det är viktigare att prioritera dels hur filmerna har vuxit till sig sedan titten, dels hur sugen jag är på att se om dem (vilket jag tycker är en solid indikator för hur bra en film är).

Men först ska jag fördela de så hett eftertraktade Fripps Awards för bästa skådespelare i fyra kategorier samt bästa regi och manus.

Låt oss börja med bästa biroller.





Bästa manlig biroll, sex nominerade

Michael Stuhlbarg - The shape of water
Sam Rockwell - Three billboards outside Ebbing, Missouri
Nick Offerman - The hero
Greg Kinnear - Brigsby Bear
Justin Timberlake - Wonder Wheel
Willem Dafoe - The Florida Project

Vinnare tämligen överlägset är: Sam Rockwell för hans fantastiska insats i Three billboards outside Ebbing, Missouri.





Bästa kvinnlig biroll, fem nominerade

Patricia Arquette - Permanent
Laura Prepon - The hero
Elizabeth Olsen - Ingrid goes West
Juno Temple - Wonder Wheel
Hana Sugisaki - Blade of the immortal

Vinnare lika överlägset: Laura Prepon i The hero.



Nu tar vi oss vidare till bästa huvudrollsinnehavare! Häng med!





Bästa manlige huvudroll, fem nominerade

Tracy Letts - The lovers
Sam Elliott - The hero
Justin Benson - The endless
Kyle Mooney - Brigsby Bear
Takuya Kimura - Blade of the immortal

Även här har vi en enkel match, vinnare är: Sam Elliott för hans roll i The hero.




Nu kommer vi till den allra svåraste och starkaste kategorin...





Bästa kvinnlig huvudroll, sex nominerade

Shinobu Terajima - Oh Lucy!
Frances McDormand - Three billboards outside Ebbing, Missouri
Aubrey Plaza - Ingrid goes West
Kate Winslet - Wonder Wheel
Brooklynn Prince - The Florida Project
Min-hee Kim - On the beach at night alone

Detta är ett getingbo och alla sex gör insatser som etsat sig fast i mitt minne och vem som helst skulle kunnat vinna utan att det blevo skandal. Jag har studerat listan, prövat argument, böjt på känslor, och till sist kommit fram till att vinnaren är: Brooklynn Prince för hennes naturlighet i The Florida Project.


Hedersomnämnande: Debra Winger (The lovers), Lola Kirke (Gemini), Ok-bin Kim (The Villainess) och Sally Hawkins (The shape of water).





Bästa regi, sex nominerade

Atsuko Hirayanagi - Oh Lucy!
Martin McDonagh - Three billboards outside Ebbing, Missouri
Brett Haley - The hero
Woody Allen - Wonder wheel
Sean Baker - The Florida Project
Sang-soo Hong - On the beach at night alone

Vinnaren blev enkel match även om alla de övriga fem gjorde mycket intressanta saker med sina filmer också, vinnare: Martin McDonagh.


McDonagh vinner också bästa manus där enda konkurrenten skulle kunna vara Woody för Wonder wheel.



Då är vi klara med utdelning av fejkpriser i guldfärg. Nu till årets ranking av filmerna! Året då sju av arton filmers namn började med "The...".





Min topp 18 från Filmfestivalen 2017



18. Downsizing (Alexander Payne, USA)
En intressant idé förstörs av katastrofalt genomförande.




17. Jailbreak (Jimmy Henderson, Kambodja)
Actionkomedi med ok action, fjantig humor.




16. The shape of water (Guillermo del Toro, USA)
Pretentiöst men gediget hantverk.




15. The merciless (Sung-hyun Byun, Sydkorea)
Thriller utan det totala engagemanget gör den tråkig och lättglömd.




14. Permanent (Colette Burson, USA)
Kul liten amerikansk indy dramakomedi.




13. The villainess (Byung-gil Jung, Sydkorea)
Bad ass-action galore och overload. Hade vunnit på att renodla och förenkla invecklad story.




12. The lovers (Azazel Jacobs, USA)
Mycket intressant relationsdrama med bra skådespeleri från de två huvudpersonerna.




11. Gemini (Aaron Katz, USA)
Spännande om än långsam neo noir.




10. Ingrid goes West (Matt Spicer, USA)
Bra skådespeleri om ung kvinna med personlighetsstörning.




9. The endless (Justin Benson, Aaron Moorhead, USA)
Spännande idédriven sci-fi med låg budget. För oss som gillar tankeväckande science fiction.




8. Brigsby Bear (Dave McCary, USA)
Mysig och många gånger överraskande dramakomedi. För oss tv-serienördar.




7. Blade of the immortal (Takashi Miike, Japan)
Häftigt och blodigt, fantasirikt och känslosamt.




6. Wonder wheel (Woody Allen, USA)
En säregen story och känsla i filmen, den vinner i längden.




5. On the beach at night alone (Sang-soo Hong, Sydkorea)
Innerligt och betänkansfullt. Mycket bra insats från huvudpersonen.




4. Oh Lucy! (Atsuko Hirayanagi, Japan)
Härlig dramakomedi om ensamma människor, kulturella skillnader och likheter.




3. The Florida Project (Sean Baker, USA)
Fantastisk inblick i en liten bubbla långt från min egen vardag.




2. The hero (Brett Haley, USA)
Känslosamt och melankoliskt i detta renodlade drama.




1. Three billboards outside Ebbing, Missouri (Martin McDonagh, USA)
Fantastiskt manus, regi och skådespeleri. Spännande, engagerande och med lager på lager på lager.





Lämnar er med några promotionbilder från filmen som kanske kommer vara den film från festivalen som håller längst när det kommer till kritan... 






2 kommentarer:

  1. Kul genomgång med en del filmer man inte sett som lockar en del, och andra man sett och som man till stor del instämmer med.

    Tyckte det var oerhört svårt att välja vem man tyckte var bäst bland skådespelarna, så jag listade endast de fem bästa bland männen och kvinnorna. Kan inte klaga på dina val. Den enda jag inte hade med bland dina vinnare var Laura Prepon. Men så var det ett starkt fält (fem kvinnliga huvudrollsinnehavare) och så var Sam Elliott den jag fastnade för mest. Men hon var också klart duktig och gjorde en hel del för filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du uppskattade listan!

      Det var ett år med många bra kvinnliga skådespelarprestationer, helt klart. Mina val var högst personliga. Vill inte påstå att de är objektiva även om jag står bakom mina val till fullo...

      Radera