söndag 10 december 2017

Doctor Who - The Runaway Bride (Christmas Special 2006)


Är det så här det ska vara nu? Ska resan med Doctor Who bestå av uppslitande avsked om och om igen?

Jag reagerade automatiskt med motstånd när de bytte från den nionde till tionde doktorn inför series 2. Jag hade ju just börjat gilla Christopher Eccleston och då tvingades man lära känna David Tennant. Kanske inget fel på honom, men en helt ny bekantskap! Uppförsbacken.

Detta var dock inget i jämfört med förlusten av Rose. Jag förstår att både doktorer och följeslagare kommer bytas ut under seriens gång men det är inte roliga upplevelser. Det är sorgligt, utmattande och det krossar livsuppehållande inre organ. Jag har svårt att tro att doktorn någonsin kommer kunna få en följeslagare som Rose igen. Damn. Billie Piper valde att hoppa av serien. Jag finner det mer eller mindre förödande, jag tar det personligt och detta är den största skandalen i tv-serievärlden efter nedläggningen av Firefly.



Ungefär ett halvår efter det sista hjärtskärande avsnittet av series 2 hade släppts ut i etern kom 2006 års julspecial, The Runaway bride. Detta är den andra julspecialen som kom ut. Ett år tidigare kom bryggan mellan Series 1 och Series 2 ut The Christmas Invasion.

I The Runaway Bride möter doktorn en ny potentiell följeslagare i Donna Noble (Catherine Tate). Det är hennes bröllopsdag med blivande maken Lance Bennet. De båda arbetar för "the Torchwood Institute" och via dem har de blivit indragna i en intergalaktisk plot där "the Empress of Racnoss" vill återskapa sitt rike och förslava jorden och dess befolkning. Doktorn kämpar på och med risk för eget liv räddar han jorden och oss alla, med en hel del hjälp från Donna.

En ny följeslagare?

Lyckligtvis avböjer Donna den gode doktorns invit. Lyckligtvis på grund av att hon är extremt jobbig och skrikig och jobbig. Jag drar en lättnadens suck. Det hade varit vidrigt med Donna som ersättare till den underbara Rose. Och däri ligger själva syftet med denna julspecial.

Ingen ny följeslagare skulle tagits emot med positiva känslor oavsett hur charmig eller härlig hon varit. Ingen kan jämföra sig med Rose! Detta måste "show runner" Russel T Davies insett och han skapade då en motbjudande "brygga" i denna hispiga Donna. Efter och i relation till Donnan från helvetet kommer ju alla tänkbara alternativ till ny följeslagare bli ett lyckat val!

Vi får se under series 3 vem den nya blir. Jag hoppas på bästa möjliga såklart. Men någon ny Rose kommer hon inte bli.

Länge sedan jag såg avsnittet men jag gissar att den fick ungefär en 2:a...

Betyg: 2/5





2 kommentarer:

  1. Kanske inte det bästa julavsnittet...

    Donna är speciell, men jag gillar henne! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jag gillar inte den Donnan... Men vem vet, kommer kanske tycka hon är superhärlig när jag ser om serien? :-)

      Betyg adderat, tack för påminnelsen!

      Radera