fredag 12 januari 2024

Barbie (2023)


Barbie är något av årets film 2023. Den är inte årets bästa film, långt därifrån, men tillsammans med Oppenheimer myntades begreppet "Barbenheimer", en gigant på den popkulturella himlen.

Jag insåg direkt att Oppenheimer skulle ses på en stor duk, men Barbie väntade jag med att se i hemmets lugna vrå. För- och nackdelen med att se filmen senare efter hysterin lagt sig var att jag kom in till filmen med förväntningar av olika slag. Jag blev både positivt överraskad - av dess politiska innehåll, och negativt överraskad - av att den inte var speciellt underhållande. Jag hade trott att det skulle bli tvärtom!

Jag fann filmens feminism och politiska mässande relevant och välfunnet. Det var en kul aspekt av filmen. Men när det kom till underhållningen överlag var jag besviken. Efter en stark inledning med den härliga trevstin på inledningsscenen av Kubricks 2001: A Space Odyssey blev filmen tråkig efter ett tag. Rent allmänt gillade jag såklart de mångtaliga filmreferenserna som 2001, The Matrix, Top Gun och The Wizard of Oz. 

Skämten om de rigida och själlösa Barbie och Ken är på en konceptuell nivå kul men tyvärr lever hela filmen på detta enda skämt om man hårdrar det hela. Det är i princip samma skämt under filmens inledning när Barbie styr sin värld och Ken är korkad, som under andra halvan när Ken styr Barbies värld och är korkad. Det känns som samma typ av problem som kan finnas när en filmmakare försöker göra en långfilm av en lyckad kortfilm men det blir då bara mer av samma...

Javisst, Barbie får en livskris och man anar en karaktär inne i dockan men det är väldigt lite och väldigt mycket för sent. Noterbart var att Barbie valde att "göra en Arwen" i slutet av filmen men jag tyckte att hela den sekvensen slarvades bort och den blev själlös den också. Om ni jämför med Pixars Toy Story-filmer så förstår ni kanske hur jag tänker?

Margot Robbie som Barbie och Ryan Gosling som Ken var mycket roliga... de första minuterna i alla fall. Sedan var det bara samma samma resten av filmen. Kate McKinnon, Michael Cera, John Cena och Will Ferrell gör också roliga saker, men mer på en nivå som passar sketcher på YouTube än för en hel långfilm.  Filmen är också en musikal och här blev jag gravt besviken. Musiknumren var extremt svaga och drog ner helhetsintrycket avsevärt.

Kul att ha sett årets snackis men den var inte så bra som jag hoppats. Den var ganska tråkig helt enkelt. Med andra ord når den inte upp till mer än "helt ok"...

Betyg: 2/5

8 kommentarer:

  1. Yup frun sa samma sak inte dålig men inte så bra som den förtjänat - några kul skämt. Själv har jag inte sett den men ngn gång blir det väl av

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jomen visst den är så omtalad att det är klart att du vill se den någon gång men kanske bra om du går in med moderata förväntningar...

      Radera
  2. Jag kan hålla med om att den inte är årets bästa film, men jag lyckades hitta mer underhållning i den. Både budskaps- och humormässigt. Å andra sidan, jag såg den med extremt låga förväntningar om än viss nyfikenhet pga Gerwig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, låga förväntningar? Vadan denna misstro? Jag hade kanske för höga vem vet. Men nej, att tro att den skulle vara roligare var ändå rimligt givet en så hyllad komedi... Men ack icke. :-D

      Radera
    2. Om jag inte minns fel såg jag den ganska snart efter premiären, innan hajpen hade hunnit komma igång. Kunde därför kosta på mig att tänka "Hur rolig kan en film om Barbie bli egentligen?" Trodde att det bara skulle vara trams och barnsligt

      Radera
    3. Hehe, jag tycker den var ganska barnslig när allt väl kom till kritan... Trams förklätt till djupa insikter!

      Radera
  3. Ah, vad tråkigt att den inte gick hem. Jag hade hur kul som helst när jag såg den på bio i somras. Jag gjorde alltså tvärtom och väntade med Oppenheimer. Jag blev lite förskräckt när jag insåg att det var en musikal men musikalnumren funkade klockrent för mig. Mycket märkligt. https://jojjenito.com/2023/08/27/barbie-2023/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag tyckte att musikalinslagen var på tok för svaga för att lyfta en "high concept"-film som denna.

      Det mest märkliga för mig är ditt val, att hellre se Barbie än Oppenheimer på bion. Om någon av de två är Oppenheimer sannerligen den som bör ses på stor duk. Men det är ju bara vad jag tycker... :-)

      Radera