onsdag 5 april 2023

Shinypodden Special - Toppfilmer 2022, del 2



Andra delen av Shinypodden Special om filmåret 2022. Carl, Niklas och Jojje gästar Henke för att sätta allt på rätta om vilka filmer som egentligen var bäst förra året.

I detta avsnitt räknar vi ner vår gemensamma topp 10, från en delad tiondeplats till den entydiga ettan.

Lyssna på Shinypodden där poddar finns eller lyssna här.

Nästa vecka återkommer Filmskolan och då kommer vi prata om fyra filmer; Dorothy Arzners komedi "Dance, girl, dance" från 1940, Yasuhirõ Ozus drama "Tokyo Story" från 1953,  Marcel Carnés franska poetiska realism "Le jour se lève" från 1939 samt Jean Vigos korta dokumentär "À propos de Nice" från 1930.


6 kommentarer:

  1. Jag trodde Henke skulle säga: "Om Top Gun 2 räddade Hollywood, såg Babylon till att sänka det".

    SvaraRadera
  2. Känner stora luckor av att ha Tar, The Whale och Decision To Leave osedda. Däremot skulle jag nog kunna tänka mig att På västfronten... hade kunnat vara en bubblare om någon av er sett den, en mycket bra adaption och krigsfilm generellt.

    Jag hör ju till de som håller EEAaO högt men tycker att det är väldigt stor skillnad mellan den och Matrix. EEAaO är kul och knasig, Matrix jobbar kraftigt för att vara hård och cool. Jag skulle säga att Matrix eftersträvar en grundläggande känsla av Keanu Reeves som storögt säger "whooooowwwww" medan EEAaO utan att skämmas siktar på något mer känslosamt samt rart/tryggt.

    Vidhåller att jag tror att Babylon skulle kunna växa i en omtitt, men i nuläget blev den väl spretig. Väskscenen som ni nämner drogs ut alldeles för mycket, det samma gäller ormscenen som dessutom blev för skrikig och hysterisk. Det är också svårt att toppa den där första halvtimmesfesten. Men jag skulle vilja hävda att Chazelle inte hymlar med att även om det inte fanns mycket struktur i den tidiga filmbranschen handlade det fortfarande i hög grad om att tjäna pengar på att manipulera en publik. Alla i Babylons stumfilmsbrasch framställs ju knappast som blåögda idealister eller Stora Konstnärer.

    Idag skulle The Banshees... utan tvekan toppa min egen 2022-lista. Jag tänker ofta på den fortfarande, inte minst utifrån dilemmat som ni nämnde: "att göra slut med en vän". Även om det kan vara ok kan man ju utan tvekan göra det på ett snyggare sätt än Brendan Gleeson lyckades med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har flera tunga men bra filmer att ta igen! Och självklart förstår jag att På västfronten... är superb, men jag är dels lite trött på och inte speciellt intresserad av WW I så den valdes bort.

      Jag tycker också att det är en stor skillnad mellan The Matrix och WWAaO. Mycket stor! ;-)

      Angående Babylon så finns det säker en massa saker som är spretiga eller inte ens funkar, men för mig blev jag helt omslukad av filmen och då blir de svagheterna inte så viktiga i det stora hela. Jag väljer att inte nit-picka för denna film.

      Härligt med stöd för The Banshees! Då passade ju vår gemensamma etta för dig! :-)
      Jag tycker den funkar bäst i symboliken med det irländska inbördeskriget, men jag finner den inte lika rolig eller vederkvickande i dialogen etc som många. My loss...

      Radera
  3. Blev så himla glad när jag hörde musiken till er plats 2! TOPPENFILM! :) :)

    (Min lista har varit klar ett tag men publiceras vilken dag som helst på bloggen)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh, visst var det en magisk film! Så storslagen, så härligt spretig. Den hade samma charmiga ambitioner som filmbranschen självt hade på 20-talet känns det som...

      Hoppar över och kollar in din lista. Ska bli jättespännande! :-)

      Radera