måndag 17 april 2023

Filmskolan: The Hitch-hiker

 

Henke och Måns tillsammans med gästen Carl snackar om Ida Lupinos film noir "The Hitch-hiker" från 1953. Till detta ger Carl och Henke Måns tips om fem bra film noir-filmer vardera som bör ses som grundutbildning inom genren.

Dessutom snackar vi om fyra kortfilmer och två tv-serie avsnitt!

Kortfilmer: 
- Night Mail (Harry Watt, 1936)
- The City (Ralph Steiner, 1939)
- Meshes of the Afternoon (Maya Deren, 1943)
- The Wonder Ring (Stan Brakhage, 1955)

TV-serieavsnitt:
- Revenge från Alfred Hitchcock Presents (1955, S01E01)
- The Masks från The Twilight Zone (1964, S05E25) 

Henkes tips på Film noir:
- Laura (Otto Preminger, 1944)
- Gilda (Charles Vidor, 1946)
- Shadow of a Doubt (Alfred Hitchcock, 1943)
- Sunset Blvd (Billy Wilder, 1950)
- The Big Sleep (Howard Hawks, 1946)

Carls tips på Film Noir:
- Out of the Past (Jacques Tourneur, 1947)
- The Killers (Robert Siodmak, 1946)
-The Third Man (Carol Reed, 1949)
- Too Late For Tears (Byron Haskins, 1949)
- This Gun For Hire (Frank Tuttle, 1942)

Lyssna på avsnittet där du hittar dina podcasts, på Spotify, eller här.

8 kommentarer:

  1. Ibland letar du lite långt ifrån källan. :)

    Det "Revenge"-avsnittet du såg måste väl ändå vara remaken i Alfred Hitchcook presents?
    https://www.imdb.com/title/tt0508414/?ref_=ttcnn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, en re-make. Impressive! Har du sett den? Du kan mycket väl ha löst mysteriet! Det funkar in i tajmingen. Men jag känner inte igen bilderna så jag kan inte konfirmera säkert.

      Radera
  2. Sorgligt få tittar det här avsnittet -- prick inga alls faktiskt :) Däremot kan jag bara instämma med Carl i att D&D-filmen var överraskande underhållande. Bra komedi från grabbarna bakom Game Night och manuset till Horrible Bosses.

    Däremot kanske det kan vara värt att notera att The Twilight Zone plockade på sig en hel del bra författare på manussidan, inte minst Richard Matheson. Säsong 5 innehåller fö också det klassiska avsnittet Nightmare at 20,000 Feet, regisserat av Richard Donner och skrivet av just Matheson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sätter upp D&D-filmen på måste ses listan. Jag älskade Game Night mer än normalt tror jag.

      Vilket avsnitt är det ingen tittat på? Hängde inte med på syftningen... :-)

      Radera
    2. Haha, sorry, det blev luddigt. Jag menade att jag inte hade tittat på någon av filmerna ni avhandlade i avsnittet :)

      Radera
    3. Aha! Nu ser det självklart ut vad du skrev och syftade på! Det var jag som var trött när jag tolkade din kommentar. :-)

      Radera
  3. Jag kanske gillade filmen aning mer än er när jag såg den som en del av ett noir-tema. Men jag är även inne på samma spår och undrar om det egentligen borde räknas som en film noir? https://jojjenito.com/2011/12/23/film-noir-fredag-the-hitch-hiker/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och om den inte är en film noir kan man ju undra varför fakulteten valde att ta med just denna som ett exempel på genren. Förbryllande!

      Radera