onsdag 14 december 2022

Trolljegeren (2010)



Nu har jag äntligen tagit mig av den norska filmen Trolljegeren. Det är en himla skoj "found footage"-film om några dejlige studenter som hjälper en trolljägare jaga några förrymda troll. 

Genren "found footage" inbjuder till skräck a la Blair Witch Project men detta är långt från det. Istället får vi hänga med de tre lustiga studenterna och den vrånge jägaren och jag gillar det mycket. 

Filmen leker med konceptet och lyckas väl. Filmen håller högt tempo och är aldrig tråkig. Thomas den entusiastiska studentreportern i blå gammal klassisk täckjacka är favoriten. Johanna som är teamets ljudtekniker är cool och modig. Den orolige och kristne fotografen får vi inte se så mycket av. 

Den vresige trolljägaren är också en skön prick, lite av en galning i sin hängivna självuppoffrande fokus på uppgiften.

Det är kul hur de vävt in gamla sagors regler som gäller trollen. Att de blir förstenade eller sprängs i solljus, tydligen beroende på deras ålder. Också att de verkligen hatar kristna vilket vår olycklige fotograf får erfara.

Gillar också hur vi lite i taget får veta mer om myndigheternas försök att hålla trollens närvaro hemligt. Mycket humor i scenerna med statstjänstemannen. 

Vilket leder oss till slutet. Ja, vad kan ma

Betyg: 3/5





6 kommentarer:

  1. Mm, kombinationen found footage och de där "lustiga" studenterna funkade inte riktigt för mig. Mycket är bra med filmen men som helhet gick den inte riktigt hem. Kul att du sett den dock! https://jojjenito.com/2011/05/02/trolljegeren/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Det var kul att ha sett den äntligen. :-)

      Jo, det kan vara en svår mix med olika kombinationer av genrer. Jag är ganska oinsatt i "found footage"-genren så jag hade inte så mycket förväntningar. Kan ha haft en viss inverkan kan jag gissa.

      Radera
  2. Som alltid smart att använda ff när man inte vill behöva kosta på allt för mycket av det som ska anas men aldrig visas. Jag tyckte mycket om denna jägar-film när jag såg den

    https://bilderord.wordpress.com/2012/05/16/trolljegeren-2010/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och ff är effektivt när man berättar en saga som denna om en legend och något som folk i allmänhet inte tror på tänker jag också. Dess låga produktionsvärde adderar till stämningen istället för tvärtom. Kul, ska kolla din text!

      Radera
  3. Såg också denna lite senare men glad att jag till slut tog mig en titt då den till stor del var trevlig. Minns att jag uppskattade humorn som du också är inne på.

    Förresten, verkar som text försvunnit i slutet av din text då det ovanför betyget står: "Vilket leder oss till slutet. Ja, vad kan ma".

    Mina tankar kring filmen:
    https://moviesnoir.blogspot.com/2017/04/trolljegeren.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, trevlig film, helt klart.

      Hehe, min illustration av hur filmen slutade med en recensions-text som på samma sätt abrupt klipps verkar inte ha gått hem. Jag vågar mig på en gissning att du inte kommer ihåg hur filmen slutade? Men du är inte den enda som undrat om det saknas text... :-D

      Radera