fredag 29 januari 2021

Re-Watch: Toy Story 2 (1999)


Ja men dessa Toy Story-filmer är ju förbaskat charmiga ändå! Jag gillar det lilla universat som byggs upp. Jag gillar de flesta karaktärerna och deras vänskap. Gillar Woodys lojalitet mot Andy och sina vänner. Gillar dynamiken i gruppen.

Men med det sagt tycker jag ändå att detta är ett steg ner från ettan. Är det till och med inte så att andra filmen i serier ofta är ett steg ner? Jo, det finns flera serier som exemplifierar detta. Se Bruces Die Hard, Tompas Mission Impossible, Harry Potter och till och med Marvel Cinematic Universe där tvåan är en av de klart sämsta i hela den serien. Notabla undantag till denna "regel" är Alien-serien och såklart Bond, James Bond, där tvåan kan vara bästa filmen i hela serien! Så det är en regel som endast är tillämpbar då den passar in. En perfekt regel således.

Vad är det då som är svagare i denna film jämfört med ettan? Jo, först och främst är den för mycket en jaga efter någon-film, för mycket fokus på action som tar tid från relationerna. Det andra felet är att några av de nya karaktärerna inte är bland mina favoriter. Jag tänker framför allt på Jessie med hennes skrikiga röst (den jobbiga Joan Cusack) och den tämligen ointressante Prospector (annrs den så stabile Kelsey Grammer).

Men alla nya karaktärer är inte lika svaga. Jag gillade både Mrs Potato Head och filmens skurk Al McWhiggin. Rösterna till dem ges av Seinfeld-veteranerna Estelle Harris (Georges mamma) och Wayne Knight (Jerrys granne Newman). Sen gillar jag ju självklart Wheezy som fått sin röst från Joe Ranft som var en av männen bakom Toy Story.  

Men överlag är filmen såklart bra Missförstå mig icke! Jag gillade framför allt hur de använder första filmens suveräna låt "You've got a friend in me" under några viktiga sekvenser i filmen. 

På tal om sånger fann jag den lilla filmen inom filmen om Jessies historia som spelas upp under sången "When She Loved Me" som en höjdpunkt. Den sekvensen är så tajt och bra berättad.

Av de gamla gardet var det bra överlag. Vid denna titt la jag märke till hur man kunde se hur Slinky Dog andas i vissa scener. Kul liten detalj.  

Overall ett litet snäpp ner men som vi alla vet kommer det bara gå uppåt härifrån.

Betyg: 3/5

Jojjenito 2? Yup, Jojjenito skriver också om filmen idag. Giddy-up.

6 kommentarer:

  1. Håller med om att filmen är sämre främst beroende på den asjobbiga Jessie - varför måste det skrikas så förtvivlat i filmer som vänder sig till barn? Just Jessie gör att jag sällan ser om denna film - hon var mindre gapig i trean annars har jag inga större problem med handlingen. Gillar sekvensen i leksaksaffären

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Jessie är outhärdlig.

      Jag nämnde handlingen för jag kom inte på bättre sätt att förklara varför jag tycker att filmen är ett snäpp sämre än ettan. Men det handlar nog mer om finess är ren handling egentligen, för jag gillar också scenerna i leksaksaffären, åtminstone på pappret. Var filmen kanske en aningen för hastigt gjord...?

      Radera
  2. Till skillnad från ovanstående herrar sällar jag mig till Jojje, åtminstone så pass mycket att jag tycker att filmerna är likvärdiga. Det denna tappar på är genusperspektivet som tyvärr inte blir bättre i de senare delarna, snarare tvärt om.

    Trots det gillar jag Jessie, vilket uppenbarligen är något av en förutsättning flr att man ska gilla denna uppföljare :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhjo, jag gillar allt denna också, men håller den inte lika högt som ettan bara. Men skönt att höra att Jessie har några supporters i alla fall! Det är hon värd! :)

      Radera
  3. För mig blev det ett snäpp upp istället för ner. Det var den mysiga känslan av att hänga med vänner som gjorde det. Jag gillade hela grejen med att leva för evigt men utan lek på museum och Den Onde Mannen spelad av Newman!

    Jag hade inte ens en tanke på att Jessie hade en skrikig röst. Märkligt. Jag tyckte hon var en bra figur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lätt hänt. Och kanske inte så konstigt då filmerna lever mycket på familjaritet och fördjupning av karaktärerna. Det är delvis därför det är så tillfredsställande att se om filmerna. :)

      Radera