onsdag 24 juni 2020

The Expanse - Season 4 (2019)


The Expanse är en science fiction tv-serie som är precis tillräckligt bra för att jag ska fortsätta att titta. Den startade på kanalen Syfy, ägt av amerikanska NBC. Från och med denna säsong ligger serien på Amazon Prime. De släppte hela säsongen i en klump den 12:e december i vintras. Detta är inte en serie som är stor nog för att berättiga att "alla" pratar om den och då antar jag att de lika gärna kan släppa alla avsnitt samma dag, men för större serier föredrar jag absolut att de släpps ett avsnitt i veckan. Då kan poddare hinna med, fansen kan kommentera och diskutera avsnitten med alla i samma fas i tittandet. För att skapa en rejäl "buzz" runt en serie bör avsnitten absolut släppas en per vecka.

Denna säsong är fasligt ojämn. Men det är tillräckligt bra gjort för att jag ändå tittar vidare och är hyfsat underhållen. Säsongen är uppdelad i fyra delar som endast vagt hänger ihop med varandra. Den klart mest intressanta är den om Holden, Amos, Alex, Naomi och Miller nere på den outforskade planeten Ilus. Konflikten med den stroppige stridspitten är lite krystade men utforskningen av konstruktionerna som lämnats kvar av aliens var spännande och påminde lite om känslan i den första säsongen. Jag drog också flera paralleller till diverse filmer i Alien-serien.

Bobbis äventyr på Mars var hyfsat intressant och här fick jag en känsla av kriminalhistoria vilket också kanske blickade tillbaka på inledningen av S1 och Millers polisutredning.

Storyn om Drummer och Ashford ute vid ringen kändes däremot ganska intetsägande, och allt från Jorden om Chrisjen Avasaralas valkampanj var direkt tråkigt. Det hjälper inte att Shohreh Aghdashloo spelar över något fruktansvärt heller.

Så spridda skurar men serien har en tydlig feeling i alla fall. Såm åskådare dras jag in i världen och det är värt en hel del ändå.

Betyg: 3/5





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar