söndag 3 november 2019

Agatha Christie's Poirot - Series 4 (1992)


Den fjärde säsongen av Agatha Christie's Poirot är den första korta säsongen som bara består av långfilmer, tre närmare bestämt. Ordningen på avsnitten/filmerna är intressant då de inleder med den bästa och följer upp med den näst bästa och har den svagaste sist. Udda ordning om ni frågar mig. Jag skulle avslutat med den starkaste filmen.

Alla tre filmerna bygger på romaner. Den första är den välkända "The A B C murders". Här utmanas Poirot på en intellektuell kamp av en till synes vansinnig seriemördare. Hjärnornas kamp påminner lite om dem emellan Sherlock och Moriarty faktiskt. Morden sker på lite olika ställen i södra England. Mysteriet i filmen är ganska knepigt och för en gång skull får vi följa den misstänkte parallellt med utredningen vilket inte hör till det normala hos Poirot-filmerna. Dessutom är Alexandre bonaparte Cust en mycket complex och intressant karaktär. Han spelas av Donald Sumpter känd från GoT. Men som vanligt är det humorn som firar de största triumferna. Poirot går med ännu kortare steg! Där finns en underbar lite bihistoria om den uppstoppade kajmanen som Captain Hastings har med sig till Poirot från sin resa i Sydamerika. I en kul scen uttrycker Hercule förvåning över mördarens skryt över att vara intellektuellt överlägsen. Alla i rummet skrattar gott åt Hercule, men bara då han inte ser. Kul detalj. I en annan scen om kvällen är Chief Inspector japp stressad och utropar förargat "And I haven't even had my tea yet". Bara i England!

Den andra filmen heter "Death in the coulds". Boken den bygger på heter "Death in the air". Poirot är på semester i Paris och i planet på väg hem till London sker ett mord. Sedan sker mordutredningen om vartannat i London och Paris. Vi får lära oss att Hercule är flygrädd! Filmen är småkul. Christie signalerar kanske ett avståndstagande mot adeln då den unga och arroganta Lady Horbury är svinig mot alla runt sig. Eller kan det vara något filmteamet adderat? Det finns som vanligt en massa humoristiska scener, bland annat när Japp dominerar sin franske kollega som en alfahanne, och scenen när fransosen får upprättelse.

Den tredje och sista filmen heter som den gamla engelska barnramsan "One, Two, Buckle My Shoe". Filmen inleds med en flashback till Indien 1925. Sedan utspelas resten i London i mitten av 30-talet som de resten av serien. Mysteriet är hyfsat komplext men filmen som sådan är kanske snäppet svagare. Jag har inte riktigt förstått kopplingen mellan historien och namnet på boken, och filmen. Kan det vara den simpla kopplingen att ett spänne på en kvinnosko hade en del i lösningen som Hercule listade ut?

Säsongen var såklart annorlunda med de tre långfilmerna. De höjde sig inte nämnvärt kvalitetsmässigt över de kortare avsnitten. Lår oss se hur det utvecklas framöver i serien.

Betyg: 3/5

4 kommentarer:

  1. Christies träffsäkra (i den mån jag kan bedöma det) karikatyrer av överklassen ar en stor del av behållningen i hennes böcker så inte något som filmatiseringen adderat skulle jag gissa. Ofta är de dock mer subtila och underfundigt komiska än den du beskriver.

    Jag håller med om att buckle my shoe är den svagaste. Titeln är en barnkammarramsa; flera av hennes böcker har sådana titlar så det är snarare ett bibliografiskt tema och mer svagt kopplat till handlingen. Den ljudbakgrunden i filmen där barn läser ramsan gång på gång var inte så lyckad tycker jag.

    Förvånad du sa boken heter death in the air för jag har den med samma titel som filmen men det visar sig vara amris som bytte clouds till air av någon anledning—jag antar att de listade ut att den skulle sälja bättre då men det är intressant att fundera på varför—men när den senare publicerades i europa fick den behålla agathas titel. De bytte tydligen titeln på boken från den sista filmen också men abc murders fick stå. Upplösningen och alla villespår var superhäftiga första gången man läste den så för mig är det en klassiker av samma dignitet som hennes mest kända.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du att de lyckas överföra de subtila och underfundigt komiska karikatyrerna av överklassen till tv-serien bra? För oavsett hur bra eller dålig böckerna gör detta eller något annat är det ju serien jag ser på. Är nyfiken på hur lyckad den delen av adaptionen egentligen är...

      Nej, håller med om att barnramsan inte tillförde något. det var ju inte bara en ljudbakgrund heller, de klippte in två små flickor som hoppade hage och rabblade ramsan om och om igen. dessutom var det en annan färgton på de scenerna som om de ville lyfta dem som att de hade någon viktig beteende. Jag fick vibbar av att mysteriet skulle handla om en förövare som var pedofil eller något sådant. Inte speciellt lyckat bildspråk...

      Är tv-filmen en klassiker också? Eller var kommentaren enkom om boken? Jag har inte läst boken och bedömde tv-filmen i detta fall. :-)

      Hur skulle du ranka denna säsong jämfört med senare säsonger, då de bara gör långfilmer? Har vi nått högsta nivån redan eller är ännu bättre att vänta?

      Radera
    2. Tog bort nedan och flyttade hit för glömde göra "svara".

      Jag tycker det, i alla fall mer än i andra adaptioner som är bra på många sätt men tenderar att inte fånga just den aspekten. Det är nog dock mer i avsnitt som kommer senare, vi får se vad du tycker under åren som kommer!

      Och ja, du har det bästa framför dig, tycker i alla fall jag. Jag är inte så klar över vilka säsonger som är starkast men ett antal underbara avsnitt/filmer återstår.

      Vad gäller death in the clouds är filmen nog handen på hjärtat svagare än boken, lite jäktad kanske? Det är ju också så med favoriter från förr att man tenderar förlåta dem en hel del.

      Radera
    3. Ja, tack för fördjupning. Jag ser fram emot kommande säsonger. Den nästa, nr 5, har korta avsnitt igen, men sedan är det bara långfilmer för hela slanten om jag minns rätt.

      Radera