onsdag 10 april 2024

Fast Charlie (2023)




Fast Charlie är en gansgterthriller från den amerikanska södern, en "southern neo-noir" kanske. Den gamle silverräven Pierce Brosnan spelar Charlie Swift, en bister och hårdnackad gangster som är consigliere för den lokala maffiabossen Stans. När en ny ung hetsporre gör sitt move för att ta sig upp i hierarkin blir det bökigt.

Charlie är luttrad men han har den gamla skolans moral och etik samt hjärtat på rätt ställe. Hans mest framträdande egenskap är dock en total lojalitet till Stan.

Under det bökiga kommer Marcie, exfrun till ett av gangstrarnas fotfolk i skottgluggen. Kan hon känna till hemlisen som hennes ex tog med sig i graven? Fast Charlie måste samarbeta med Marcie innan allt går överstyr. Spänningen byggs upp under filmen.

Jag gillar att filmen håller sig hela filmen igenom och inte tappar fokus, stajl eller tempo mot slutet som är så vanligt med halvtaskiga filmer. Dessutom gillar jag skådespeleriet överlag. Pierce Brosnan har jag alltid gillat och här gör han ett bra jobb som den erfarne och lite lätt cyniske Charlie.

Marcie spelas förträffligt av Morena Baccarin som vi mest kommer ihåg från en okänd tv-serie som heter
Firefly. Marcie är en tuffing med skinn på näsan och hon backar inte för situationen. Lyckligtvis slipper vi "damsel in distress"-syndromet här. Hennes karaktär här i filmen påminner lite om hennes roll i Firefly och jag faller för henne. Igen.

Den gamle maffiabossen spelas av en rejält gammal James Caan i hans sista film. "Sonny Corleone" från Gudfadern slöt cirkeln på ett fint sätt med denna film.

Detta var en stor överraskning. Jag gillade stämningen i filmen, blev inte besviken mot slutet och gillade att hänga med karaktärerna.

Betyg: 3+/5

Filmen kom upp under Shinypodden Special Toppfilmer 2023, del 1. Shinypodden hittas där poddar finns, eller kolla här.




8 kommentarer:

  1. Intressant, detta var en film jag började titta på men stängde av efter bara någon minut då den kändes "off". Men man ska alltså ge den en chans då den blir sevärd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den var kanske lite svajjig inledningsvis. Har ett svagt minne av detta. Men för mig tog det sig betänkligt. Jag gillade Pierce och Morenas personkemi så jag var mycket nöjd. Önskar en god titt.

      Radera
    2. Då har den setts. Jag noterade att jag endast hade sett inledningsscenen på bilskroten och stängde av när förtexterna drog igång :) Tack och lov var inte filmen så som den verkade bli med tanke på den inledande scenen.

      Som du är inne på höll den en bra nivå rakt igenom och tappade inte mot slutet eller sista halvtimmen som det ofta kan bli i mer actionbaserade filmer. Det hjälpte nog att filmen bygger på en bok då det oftast kan tygla filmskaparna från att slänga in en massa onödigheter längre in.

      Text med fler tankar kommer till helgen inne hos mig :)

      Radera
    3. Texten om Fast Charlie är upplagd.

      https://movies-noir.blogspot.com/2024/04/fast-charlie.html

      Radera
    4. Aha, jag visste inte att den byggde på en bok men det är rimligt just för att den höll stilen rakt igenom. :)

      Radera
    5. Redan! Jasså, tack, jag hoppar över och läser din text, Movies-Noir. :)

      Radera
  2. Tack för tips är mkt svag för gangsterfilmer o Caan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas den kommer passa min herre. God titt. :)

      Radera