måndag 25 december 2023

Shinypodden Special: Best albums of 2005, part 2



Det andra avsnittet av två över de bästa albumen från 2005 med Henke och Niklas. Vi följer upp förra veckans första avsnitt med creme de la creme från 2005. Vilka album når upp till våra topplaceringar?

Vi får också höra från Patrik om årets bästa album om han får bestämma och det får han! 

Notes: 

Nine Inch Nails och David Bowie på scenen tillsammans under Outside-turnén 1995.

Billie Eilish gör en cover på Rob Dickinsons The End of the World på BBC Radio 1.

Lyssna på Shinypodden där poddar finns, eller här.

4 kommentarer:

  1. Så jäkla bortkollrad -- jag måste ha lyssnat väldigt lite på musik under de här årtalen. Kan ju inte ens skylla på flytten Umeå-Arboga, den skedde först ett år senare :) Jag måste tyvärr erkänna att jag inte känner mig särskilt såld på det melodiska growlandet, men det var intressant att få ett smakprov på Opeths variationsrikedom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det melodiska growlandet har en illmarig förmåga att krypa under skinnet på lyssnaren. :)

      Kul att du tar dig tid att lyssna och synd att vi inte kunde träffa in bättre med våra val. Det är ju tämligen personligt det här med musiksmaken... :-)

      Radera
  2. Trevlig lyssning som vanligt. Även jag är rätt så borta vad gäller musik kring den här tiden. Jag gillade Kent-låten och Patriks val. Kul twist med Opeth-medlyt som var från en enda låt. Rob Dickinsons röst lät för övrigt ganska lik David Bowie i mina öron.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de orden!

      Kent är riktigt najs och jag skulle kunna tänka mig att "Du och jag döden" skulle kunna passa dig. Ge den chansen!

      Hehe, ja en liten twist där. Harlequin Forest var låten som gjorde mig ett Opeth-fan.

      Aha, låter Rob som mr Bowie? Har aldrig tänkt på det men låter rimligt, musik arbetar ofta på ens undermedvetna...

      Gott nytt år Jojje!

      Radera