fredag 15 maj 2020

Devs - mini series (2020)


Alex Garland är författaren som blev regissör. Han rör sig i nära-framtiden-sci-fi vilket är en genre jag gillar mycket. Jag kommer alltid ge honom en "benefit of a doubt" efter filmer som Ex machina och Annihilation. Det senaste nu är hans miniserie Devs. Klart jag var nyfiken!

Serien utspelar sig i en nära framtid. Vår huvudperson är en sw designer på ett stort stort företag, tänk som om Amazon, apple och Google gått ihop. "problemet" i serien handlar om vår fria vilja kontra filosofiska teorier om determinism. I denna värld har man skapat en ofantligt kraftfull dator vari man trycker in "all data" i hela världen. Om man kan beskriva varje atoms nuvarande position samt dess nästya position kan man interpolera framåt och bakåt godtyckligt långt. Spännande koncept.

Miniserien var som bäst när den konsumerades. En spännande världsbeskrivning och en mycket spännande story. Hur skulle det sluta?

Tyvärr har serien svalnat betänkligt sedan jag såg klart den för några veckor sedan. Egentligen kom den inte fram till något speciellt överraskande eller tänkvärt över huvud taget. Den levererade inte alls på det den lovade i inledningen av serien. När dessutom karaktärerna, deras relationer och deras utveckling var mycket bleka måste jag säga att miniserien är något av en besvikelse nu när fascinationen inför den filosofiska utmaningen lagt sig.

Garlands styrka är kanske att bygga riktigt intressanta och framför allt snygga världar. Men när story är ihålig och karaktärerna inte engagerar mig bli helheten ganska svag ändå. Nick Offerman i rollen som visionären Forest är ganska intressant men annars är de flesta skådisarna i denna serie bleka.

Vag rekommendation till att ses för dem som är intresserade av "what if"-scenarior och nära-framtiden-sci-fi.

Betyg: 2/5

4 kommentarer:

  1. Intressant. Jag hade precis samma reaktion. Jag älskade serien när jag såg den, eller åtminstone stora delar av den. Tankarna, idéerna, stämningen, miljöerna, musiken var härlig. Suggestivt.

    *** spoilers här ***

    Jag tycker inte man kopplade ihop slutet med resten av handlingen. Det handlade ju om att kunna förutsäga framtiden (och titta på dåtiden) mha determinism. Eller om det är så att det finns multipla världar som skapas efter varje val en människa gör.

    Sen blev det plötsligt snarare det här med att leva i en simulerad värld à la The Matrix.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, de levererade inte på det som lovades ut i inledningen om man analyserar strukturen på storyn. Tyckte att det blev en känsla av smygpunka för egen del och den föll mycket snabbt från ett högt betyg till med nöd och näppe godkänt, engagerande under titten men lättglömt.

      Radera
  2. Ok slutet var kanske lite rumphugget men jag gillade serien väldigt mycket - Annihilation vart jag däremot inte så förtjust i man ser vad olika smaken är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade den medan det pågick men blev väldigt snopen på det grunda och i ärlighetens namn menlösa slutet. Ex machina är min klara favorit av det han gjort som jag sett. :)

      Radera