måndag 8 februari 2016

Hyena Road (2015)


Hyena Road är en kanadensisk film om ett team med snipers som deltar i Kanadas insats i södra Afghanistan. Parallellt med teamet får vi också följa en underrättelseofficer som söker efter hjärnan bakom ett antal attentat mot bygget av en väg. Filmen är ganska okänd trots att den snurrat runt på en del kända filmfestivaler i USA. Den är som en blandning av tv-serien Homeland och filmerna Zero dark thirty och American Sniper. Med anledning av att en del är känsliga över smöriga scener i krigsfilmer kan jag låta meddela att eftersom detta är en kanadensisk film slipper vi i alla fall den amerikanska flaggan i motljus och slow motion. Hela filmen känns lite mindre manipulativt sentimental även om den har vissa dramatiska scener mot slutet. Ahh, damn jag vet inte exakt vilka känslotrådar det är som folk är så känslig om... Se själva och bedöm om filmen är på "rätt sida".


Jag gillar denna typ av film som behandlar kriget mot terrorn. Denna historia är dock inte byggd på verkliga händelser såvitt jag förstått. Men den verkar nog så realistisk så jag antar att filmens regissör och tillika manusförfattare har någon form av insight. Hela situationen som beskrivs är komplex som tusan och helt fucked up. Ingen enkel lösning inom synhåll...

Produktionsvärdet ligger inte i samma nivå som de största filmerna i genren. Filmen känns mer som en lite mer påkostad tv-film. Trots detta var delar av filmen riktigt spännande och jag vill rekommendera den för de av er som gillar filmer i denna genre. Men den kommer inte upp i nivå med filmer som Black hawk down, Zero dark thirty eller The hurt locker.

Jag ger Hyena Road tre spöken av fem möjliga.

Betyg: 3/5



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar