fredag 6 april 2018

Filmåret 2017: eftersnacket



Av någon anledning fick jag för mig att jag skulle avrunda med ett eftersnack om filmåret 2017. Jaha, vad ska jag skriva nu då? För er som inte gillar top 5-listor ger jag en varningen ord redan här.

Men först en av årets intressanta scener. Fler bra scener gömmer sig längre ner i inlägget...



Three billboards outside Ebbing, Missouri


Prästscenen!





2017 gav oss många bra filmer, ja flera riktigt bra filmer. Ändock känner jag att toppen var lite tunnare än andra år på 10-talet. Beror det på att jag missat de tyngsta, sett för lite eller är det kanske helt enkelt frukten av en normal fluktuerande variation?

Låt oss bryta ner filmåret i topplistor i kategorier. Kan måhända vara enahanda men det är något i alla fall...


Bästa regi

  • Sean Baker för The Florida project - VINNARE
  • Martin McDonagh för Three billboards
  • Christopher Nolan för Dunkirk
  • Jordan Peele för Get out
  • Denis Villeneuve för Blade runner 2049


Bästa manliga biroll

  • Willem Dafoe för The Florida project
  • Sam Rockwell för Three billboards - VINNARE
  • Ray Romano för The big sick
  • Bradley Whitford för Get out
  • Elijah Wood för I don't feel at home in this world anymore


Bästa kvinnliga biroll

  • Betty Gabriel för Get out
  • Holly Hunter för The big sick
  • Kate McKinnon för Rough night
  • Laurie Metcalf för Lady bird
  • Grace Van Patten för The Meyerowitz Stories (New and Selected)
  • Laura Pepron för The hero - VINNARE


Bästa manliga huvudroll

  • Sam Elliott för The hero
  • Daniel Kaluuya för Get out
  • Géza Morcsányi för Teströl és lélekröl
  • Gary Oldman för Darkest hour - VINNARE
  • Adam Sandler för The Meyerowitz Stories (New and Selected)


Bästa kvinnliga huvudroll

  • Alexandra Borbély för Teströl és lélekröl
  • Jessica Chastain för Molly's game
  • Gal Gadot för Wonder woman
  • Min-hee Kim för On the Beach at Night Alone
  • Francis McDormand för Three billboards outside Ebbing, Missouri
  • Brooklyn Prince för The Florida project - VINNARE



Blade runner 2049


Hologrammet i regnet!






Min "stora" lista om 30 toppfilmer innehåller en massa olika genrefilmer blandat med vanliga dramer. det är kanske en viss övervikt vid vanliga dramer faktiskt. Så kan det gå. Men eftersom jag är lite förtjust i genrefilm vill jag ge några omnämnanden till vissa. Här kommer några övriga filmer värda att nämna.

Komedier

  1. Baywatch
  2. Ingrid goes west
  3. Rough night
  4. Home again
  5. Permanent

        Science-fiction

        1. Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
        2. Alien: Covenant
        3. Valerian and the City of a Thousand Planets
        4. Life

        Marvel Cinematic Universe

        1. Thor: Ragnarok
        2. Spider-Man: Homecoming
        3. Guardians of the Galaxy Vol. 2

        Actionfilm

        1. The Villainess
        2. The Foreigner
        3. John Wick: Chapter 2
        4. Baby Driver
        5. American assassin

        Men allt var inte klackarna i taket. Filmåret som definieras av en massa bra filmer utan de tydliga topparna har harmoniskt nog inte jättemånga dåliga filmer heller. I alla fall som jag sett. Jag har kanske aktat mig lite extra för filmer som jag vet att jag inte skulle uppskatta...


        Årets sämsta filmer

        1. Victoria and Abdul
        2. Downsizing
        3. The dark tower
        4. Pokot (Sv. Villebråd)
        5. American made
        Avskyvärd filmer. Eller, nja, American made är väl egentligen inte dålig bara svintrist. De övriga är i varierande grad hemska i alla fall.




        För att inte avsluta på en så tråkig not väljer jag att lyfta ytterligare tre bra scener från filmåret!



        Logan 


        Laura!






        The Florida project


        Springer in i drömmen!






        Get out


        Gråtskrattet! ÅRETS SCEN?





        2 kommentarer:

        1. Oj, jag skulle abslut inte kalla vare sig V&A eller Downsizing för avskyvärda. Men Dark Tower -- det var verkligen ett bottennapp! För min del vete tusan om jag inte skulle peta upp Valerian på en sådan lista också. Det känns som om du var lite mer uppskattande av den...

          SvaraRadera
          Svar
          1. Smaken är som baken! Agree to disagree?

            Valerian är ju makalöst snygg och har vissa partier som är riktigt najs. Magnifikt magplask som helhet dock... :-D

            Radera