onsdag 28 september 2022

The Expanse - Season 6 (2021-2022)



Sista säsongen av The Expanse var mycket stark. Den är uppe där med första säsongen som seriens bästa. Det är inte så vanligt att sista säsongen är bland de bättre känns det som. Men alltid lika välkommet när det händer. Slutet var också som sig bör bitterljuvt. Det sista vi såg av Holden, Amos, Naomi, Bobbie och Clarissa var när deras skepp Rocinante försvann ur sikte i den svarta rymden.

Jag kunde inte undgå att lägga märke till hur showen mer och mer kändes som Firefly under de sista skälvande avsnitten. Här i The Expanse är det mer space battles mellan krigsskepp, och Rocinante är ett av de bästa vi har i sci-fi världen. Där skiljer sig showen mot Firefly och det (oftast) fredliga Serenity, men känslan av att den brokiga skaran är en familj och känslan av frihet när de kastar alla gamla lojaliteter och tyr sig till varandra påminner om varandra. Showen bjuder till och med under sista avsnittet på en scen där alla fem äter middag i köket. Scenen var långt från lika charmigt som Serenitys crew i Out of gas men jag uppskattade scenen mycket ändå. Jag vet inte om showen medvetet gav Firefly en homage, men det är inte helt orimligt.

Jag hävdar ovan eftersom showen så uppenbart ger Aliens en homage i sista avsnittets scen där tre team med "space marines" attackerar en station som styr stora dödliga kanoner. Namnen på de för oss okända soldaterna som följer med Bobbie och Amos heter bland annat Hicks, Hudson, Vasques, Drake och Ripley! En homage till "the space marines" i Aliens. Det gav mig ett litet leende.

Nu frågar man sig om detta verkligen är slutet. Enligt uppgift är nu böckerna av pseudonymen James S. A. Corey slut så jag hoppas att detta var ett solitt slut för serien. Det finns dock några lösa trådar hängandes. Vad hände med den lilla flickan och hennes bror som återupplivades av "alien-hundarna"? Vad hände med Naomis irriterande son som otroligt nog undgick att gå sin fars öde? Och vad hände med det där stora hotet i "The Ring Gate", dvs entiteten som skimrade rött? Nåväl, alla trådar kan inte besvaras och det får vara ok.

Serien har många karaktärer och många är gråsvarta, det finns få riktiga favoriter. Här i säsong 6 var det Holden, Amos och Bobbie som rest sig över mängden. Mot slutet växte Drummer också så jag adderar henne till listan. Favoriter från tidigare säsongen är Alex (piloten) och Joe Miller (detektiven). Överlag är det bra skådespeleri även om jag hade lite svårt att se charmen hos Marco Inaros eller hans irriterande son. Av "The Belters" var Ashford alltid min favorit.

The Expanse är en helt klart duglig sci-fi så alla som gillar genren kan överväga att ge den en chans.

Betyg: 3+/5




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar