torsdag 5 april 2018

Top 10 films of 2017


Filmåret 2017 var ett lite svagare filmår känns det som. Den absoluta toppen år 2017 var i alla fall svagare än förra årets vid en jämförelse. Istället tycker jag filmåret bjudit på många bra till mycket bra filmer precis under toppskiktet, även om alltså topparna, creme de le creme, varit få.

Gemensamt för filmerna i min 30 filmer stora topplista är att det är filmer som på ett eller annat sätt berört mig känslomässigt. Jag har förhoppningsvis kunna bryta mig fri från finkulturens åsikter om vad som är politiskt korrekt att tycka just i år. Epitetet "viktig film" är nästan ett skällsord för mig - tills jag själv finner filmen viktig det vill säga. Min lista, mina känslor, mina åsikter!

Oscarsnomineringar gör varken till eller från tycker jag. Är ofta oinspirerad av "storfilmer" och en motståndare till biografier... Jag försöker undvika att prioritera upp eller ner olika genrer även om det alltid är svårt att få in renodlade komedier på topplistan, trots att de kan vara nog så underhållande. Science fiction är jag dock notoriskt svag för.

Under förberedelserna inför detta inlägg, funderingar på minitexterna, letande efter lämpliga bilder och smygtittande på utvalda scener har jag åkt berg-och-dalbana med mig själv. Top 5 har kastats om flera gånger under de senaste 36 timmarna. Mycket dramatiskt! När dammet stillat sig och jag kunde se klart igen blev det så här...



Top 10 films of 2017




10. Wonder Woman (Patty Jenkins)

En av flera filmer som vann mycket på hur filmupplevelsen blev i biografen. Jag såg denna superhjältefilm med min elvaåriga systerdotter och energin från henne höjde filmen flera steg. Äntligen fick små flickor en bra superhjältinna till att se upp till. Scarlett Johanssons Black widow borde få en drös med egna filmer för övrigt. Buffy kan inte dra lasset helt själv...



9. The Hero (Brett Haley)

Personliga erfarenheter och reflektion är viktiga parametrar när man ser film. Här har vi en vemodig betraktelse om åldrande och den dödliga kräftan. Fantastiskt skådespeleri av Sam Elliott och Laura Pepron i denna film som har flera beröringspunkter till verkligheten.



8. Molly's game (Aaron Sorkin)

Många boxar som blev checkade för mig här. Ett dialogdrivet drama skrivet av mästaren själv, Aaron Sorkin. Ett spännande ämne med poker i skymningslandet. En tajt regi och isande spänning. Plus Jessica Chastain som körsbäret på toppen av tårtan. Ytterligare en BOATS vilket kanske överraskar er lika mycket som mig...



7. Darkest hour (Joe Wright)

Otroligt stark film om ett oerhört avgörande skeende under andra världskriget. En stark men kraftigt ifrågasatt politiker stod "ensam" mot en massa naiva och önsketänkande politiska motståndare. Europas framtid stod på spel. Gary Oldman lysande. BOATS igen! Vad håller på att hända??



6. A ghost story (David Lowery)

Vacker och stillsam film om sörjande, saknad, längtan efter att lämna efter sig något när man far, och tidens obegripliga form. Poetiskt och vemodigt med Casey Affleck och Rooney Mara. Det är en spökfilm men inte en skräckfilm, nog så skrämmande ändå.



5. Get out (Jordan Peele)

Aha! En "viktig" film. Men eftersom den är så smart, skrämmande, rolig, tankeväckande och helt enkelt underbar så gör det inget! Detta är skådespelaren Jordan Peeles debutfilm! Och vilken debut sedan. Lysande framtidsutsikter på honom. Bra skådespeleri överlag och en av årets starkaste scener (som ni får läsa om imorgon).



4. Three billboards outside Ebbing, Missouri (Martin McDonagh)

En kandidat till förstaplatsen. En närmast perfekt film med glimrande manus, komplexa karaktärer, svåra moraliska frågeställningar och skådespeleri i världsklass. Ändock ramlade filmen ner från förstaplatsen. Jag såg filmen två gånger på bio och kanske har den redan passerat sin peak?



3. Logan (James Mangold)

En kandidat till förstaplatsen. Fantastiskt härligt med en svettigt barnförbjuden film om X-men. Detta är långt från våra vardagliga superhjältefilmer. En film noir, en road movie, en western. Den ger oss en anti-hero, blod, vemod och en fantastisk trio i tre generationer som vi kan älska.



2. Blade runner 2049 (Denis Villeneuve)

Behövde bara se på inledningen av filmen för att förstå att den var alldeles för lågt rankad. Uppåt, uppåt! Ni kan komma dragandes med era P T Anderson, Christopher Nolan och Martin Scorcese, jag väljer Denis Villeneuve varje dag i veckan. Blade runner 2049 gav mig den överlägset häftigaste bioupplevelsen förra året. Ljuddesignen och scenografin är helt otroligt. Till det en djup film med kanske lika mycket att fundera på som originalet hade. Bara tiden kommer utvisa hur det blir...



1. The Florida project (Sean Baker)

Behövde bara se sista scenen igen för att inse att detta får bli filmen på förstaplatsen för 2017. Ok, alla på topp fyra må kunnat byta plats med varandra och jag skulle inte skämmas, men Sean Baker har gjort något extraordinärt här. Till synes utan besvär har han fångat livet ur en sexårings perspektiv. En liten en ser och hör allt men har inga andra perspektiv än det som hon fick i livets lotteri. Fascinerande film helt enkelt.





Imorgon avslutar jag det fyra inläggen långa firandet av filmåret 2017 med lite eftersnack med genrelistor och bästa insatser från skådespelare och regissörer. Kommer också avslöja årets sämsta filmer och bästa scenerna.




Andra bloggare som rankar sina filmer från 2017:
Fiffis Filmtajm
Filmfrommen
Movies-Noir
Jojjenito


Mina andra inlägg om filmåret 2017:
Filmåret 2017: plats 21-30
Filmåret 2017: plats 11-20
Filmåret 2017: eftersnacket





18 kommentarer:

  1. Damn, vilken fantastisk 10-i-topp!
    Jag känner igen mig! Om man säger så! Vi kommer att vara skrämmande lika i våra åsikter om the best of the best! Och det är ju ingen spoiler. ;-)

    Bra jobbat min bäste herre.

    SvaraRadera
  2. Tackar för de glada tillropen. Jo, jag är nöjd med mina val. Tycker de representerar filmåret 2017 för mig väl. Ska bli spännande att läsa din lista också!

    SvaraRadera
  3. 10. Wonder Woman - Trevlig superhjältefilm, helt ok.
    9. The Hero - Fin liten film med en Sam Elliott på topp. Bra, men fångades inte lika starkt av den.
    8. Molly's Game - Ok, men inget speciellt i mitt tycke.
    7. Darkest Hour - Småtråkig, men Oldman gör den värd att se.
    6. A Ghost Story - Ej sett, kanske får ta mig en titt.
    5. Get Out - Finns en del att gilla med den, annat som tar emot. Bra, men ingen favorit.
    4. Three Billboards... - Var ganska säker på att den skulle vara etta eller två hos dig. Detta är nog den film jag känner störst behov av att se om för att kunna avgöra vad jag egentligen tycker och känner då SFF visningen inte var optimal...
    3. Logan - Positiv överraskning, bra djup och story.
    2. Blade Runner 2049 - Mmm, visuellt snygg. Behöver precis som Three Billboards... ses om.
    1. The Florida Project - Den såg vi ju tillsammans på SFF, kul. Trodde Three Billboards... var en större favorit hos dig, men varför inte? Annorlunda och barnskådisarna var sköna. En mysig film trots omständigheterna. Saknade dock lite mer handling för egen del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är en hel del filmer på min lista som är valda av känslomässiga skäl. Låter som att det blir ganska få överlapp på topp 10 oss emellan. Kanske bara Three billboards i unionen?

      Ska bli kul att se din topp 10 eller 50 i vilket fall! :-)

      Radera
  4. Nähä, ingen Kong. Men inte långt därifrån.

    Jag håller förstås inte med om att Villeneuve kan stå sig mot Anderson eller ens Scorsese, men Blade Runner 2049 får mig i alla fall att tveka lite. Den överträffade verkligen förväntningarna, vilket är extra imponerande när det kommer till en oönskad uppföljare till en klassiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad var nära?

      Villeneuve har en grym rad av filmer nu... Blade runner, Arrival, Sicario, Enemy... Oslagbar de senaste 5 åren!

      Kul att du gillar Blade runner 2049 också. Hade inte riktigt koll på det.

      Radera
    2. Wonder Woman hamnar i samma kalkonfack som jag förväntar mig att Kong härskar över.

      Radera
    3. Äh, Wonder woman är ju bra! Gal Gadot är bad ass. :-D

      Radera
    4. Ja, hon var bra i Justice League.

      Radera
    5. Usch! Den har jag inte ens sett. DCEU är inte min favvis... Wonder woman är undantaget som bekräftar regeln. :-D

      Radera
  5. Viken finfin lista och jag förstår dig gällande din etta (även om den bara blev en bubblare hos mig). Otroligt bra film! Brooklynn Prince borde - SKULLE - ha fått åtminstone en Oscarsnominering för sin insats OM Oscarsjuryn hade varit det minsta modig och relevant.
    Kul också att se att du motbevisar sig själv med alla boats och storfilmer på listan. Och att den kryllar av coola, "starka", smarta BRUDAR! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Fiffi. Ja visst var Brooklynn Prince sensationellt bra! Tror iofs att Sean Baker hade en hel del med det att göra också. :)

      BOATS är ju inte riktigt lika läskigt som biografier och av de sex filmerna på min top 30 som är BOATS (jag var tvungen att kontrollräkna) är fyra av den bra sorten och max två som kan kallas för biografier (Darkest hour och Molly's game) men de faller inte alls i de vanliga fällorna som gör biografier så urbota tråkiga...

      Härligt med bra smarta brudar! Det är sedan gammalt.

      Men du, vi kanske har olika syn på vad som är en "storfilm". Jag har väl en sådär cirka 3 stycken med på min top 30. :-D

      Radera
    2. Jag skulle säga att du har 5 storfilmer på din topp 10 ;)

      Radera
    3. Ja man kan ju ha olika mening på "storfilmer". Vad jag menar med "stora filmer" är filmer från de stora Hollywoodbolagen (de som aldrig tar chanser) med välkända och ofta lite trötta skådisar som riktar sig till den breda publiken.

      Jag menar inte filmer som efter sin release visade sig sälja mycket. Jag menar alltså inte typiska American Independents som snurrar på filmfestivaler innan de går upp på vanliga biografer och jag menar sannerligen inte genrefilmer...

      10. Wonder woman - genrefilm, superhjälte
      9. The hero - American Independent
      8. Molly's game - nja, helt okända produktionsbolag
      7. Darkest hour - brittisk storfilm!
      6. A ghost story - American Independent
      5. Get out - genrefilm, skräckis
      4. Three billboards - American Independent
      3. Loga - genrefilm, superhjälte
      2. Blade runner 2049 - genrefilm, sci fi
      1. The Florida project - American Independent

      Man ska titta på produktionsbolag, inte distributör.

      Jag bjuder max 1 mot dina 5! ;-)

      Radera
  6. Nåja Blade runner, Logan och Wonder woman har jag sett och de har sin givna plats på tio i topp (åtminstone i dagsläget)
    Get out var ok men men den dras med för stora hål i plotten för att nå hela vägen fram. Kan köpa detta om inte filmen lanseras som "smart" då kräver jag lite mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi gillar våra sci-fi- och superhjältefilmer, vi gamla gubbar! :-D

      Men nej, vad trist. Get out som är så spännande som fenomen och en film i tiden. Med det menar jag att den är så omtalad i media och på sociala medier att den mer eller mindre definierar 2017 (för mig)...

      Radera
  7. Dags att kommentera lite nu när jag fått ut min lista.

    Inte överdrivet många överlapp (tre). Du har lyft en del annorlunda filmer jämfört med mig. Vissa har jag inte sett (The Hero, ja, det var den enda). Vissa gick inte hem alls (A Ghost Story), vissa gillade jag men de nådde av olika anledningar inte toppnivå (Get Out, Wonder Woman). Molly's Game och framförallt The Florida Project var ruggigt nära att ta sig in på min lista.

    @Carl: Jag har Kong som bubblare!

    Storfilmer är främst filmer med stor budget i mina ögon. Wonder Woman och Blade Runner 2049 platsar tycker jag även om kanske BR2049 i efterhand visade sig vara en smal film rent publikmässigt. Men Wonder Woman och superjhältegenren är mainstream idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns ändå som att tre är tämligen normalt antal överlapp mellan våra listor.

      Blir lite överraskad av att du inte gillade Get out mer.

      Jag definierade ju inte vad jag menade med "storfilmer" exakt så det var väl förväntat att folks kulle störa sig på den kommentaren... Alla har säkert olika syn på vad det innebär. För mig handlar det mycket om vilka filmen är riktad till, filmentusiaster med specifik filmsmak eller den breda publiken som bara tuggar i sig det som presenteras framför dem.

      Personligen tycker jag inte att superhjältegrenen är mainstream på samma sätt som romantiska filmer, komedier, biografier eller franska pratfilmer med Isabelle Huppert ofta är.

      Skulle jag fråga kollegorna på jobbet om de sett Wonder woman skulle jag bara få förvånade och generade ansiktsuttryck tillbaka... Oklart vem av oss de är genererade för... :-)

      Om jag däremot skulle fråga om de sett The King's speech eller En oväntad vänskap då skulle de flesta nicka gillande och känna sig inkluderade... Normalt sett har de inte ens sett de senaste filmerna. De ser filmer via TV4 och andra förskräckliga sätt... Om jag nu tillåter mig att generalisera lite! :-D

      Radera