Sidor

måndag 13 januari 2025

Shinypodden - The Man Who Shot Liberty Valance



Sista avsnittet av Shinypodden säsong 15 John Ford-podden. Vi avslutar med huvudfilmen The Man Who Shot Liberty Valance. Långt snack. Henke har också sett mastodontfilmerna How the West Was Won samt Cheyenne Autumn. Avsnittet avslutas med varsin topplista från säsongnen.

Lyssna på Shinypodden där poddar finns, eller här.

4 kommentarer:

  1. Det gäller att planera – lyckades hänga med på sista filmen! :D

    Jag funderar på om kommentaren ”When the legeend…” ska hänvisa till det man nu gärna pratar om som ”narrativ”? Dvs att en bra historia alltid är mer populär än fakta. Vilket iofs då skulle säga emot Rances tidigare kommentar om att den bästa läroboken är en ”honest newspaper”.

    Mitt intryck, även utifrån era diskussioner om andra filmer, är att Ford verkar ha varit en anhängare av frontier-tanken. Alltså att det först var cowboyer och ranchägare som sas ”tämjde” prärien, sedan kom småbönderna, sedan kom samhällena, sedan kom järnvägen, osv. I det perspektivet blir det en naturnödvändighet, möjligen sorglig men ändå oundviklig, att sådana som Tom och Liberty blir ersatta av sådana som Rance.

    Det lirar också med min upplevelse av Tom (och den delen av västern-evolutionen) som sig själv närmast och totalt ointresserad av att egentligen bidra till något samhällsbygge. Han skulle ha kunnat vara en betydligt bättre mashal än Link, men det är inte aktuellt. Han skjuter Liberty för Hallies skull, vilket egentligen blir hans egen eftersom han aldrig verkar ha bemödat sig att fråga vad hon vill ha. Hans ”You’re awful pretty when you get mad” får mig faktiskt att avsky honom en smula :) Han bränner ner tillbyggnaden som, vad vi ser, enbart är Pompey som slitit med. Han ”lämnar över” Hallie till Rance utan att prata med henne.

    I det perspektivet skulle jag vilja säga att Hallie snarare kan ses som historiens bensin. Hon driver händelseförloppet framåt, men bara för att Tom agerar på ett sätt som han ev tror att hon vill. Hon själv får ju bara reagera på männens agens.

    Men…jag gillar ändå filmen och håller med er om att slutscenen handlar mer om frontier-evolutionen än det icke-existerande triangeldramat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du hängde med på sista filmen! Var det den första John Ford-filmen du sett till och med?

      Håller helt med dig i dina tankar om hur Hallie framhålls i filmen. Synd att hon inte fick ta mer plats, då hon var den klart mest intressanta karaktären som jag ser det.

      Speciellt Tom har ingen aning, helt utan koll. Tycker att den karaktären sitter tajt som den bufflige och okänslige mannen som inte förstår sådant. Gammeldags, irriterande.

      Jag köper din beskrivning av henne som historiens bensin. Jag läser dock in hennes roll som än mer drivande, som historiens motor, men det är kanske hårklyverier.

      Jag ser även Rance som ganska naiv och utan koll under flashbacken, dvs större delen av filmen. Hans tafatthet och ovilja att se sig som den alla vänder sig till, tex båda tillfällen det ska väljas representant ryggar han tillbaka först för att sedan få förtroendet.

      Jag får för mig att det är Hallie som får honom att bli den man han är som gammal, en man med självsäkerhet och en massa makt. Som man brukar säga: "Bakom varje framgångsrik man står en kvinna".

      Kan jag gissa att The Man Who Shot Liberty Valance ligger etta på din John Ford-lista också? ;-)

      Radera
    2. Jag har verkligen inte många John Ford under bältet, men den här hade jag sett förut samt Stagecoach och Grapes... Den sista var dock väldigt länge sedan, så den törs jag inte uttala mig om. Men betygsmässigt håller jag Stagecoach och The Man... lika högt som synes :)

      https://bilderord.wordpress.com/2013/05/15/stagecoach-1939/
      https://bilderord.wordpress.com/2015/07/31/the-man-who-shot-liberty-valance-1962/

      Radera
    3. Men då har du täckt in allt som behövs från John Ford! Carls etta och tvåa och min etta och tvåa! :-D

      Hoppar och läser dina revyer med stort intresse!

      Radera