Il est mort.
Nu har vi kommit fram till den sjätte och sista filmen som jag och Fiffi kör interrevyer på. För Fiffi innebar detta lilla projekt chansen att se sex filmer som hon inte visste något om. För mig har det inneburit ett test. Jag har nu sett om filmerna, många för första gången på tio år. Det har varit intressant att få inse hur mycket jag glömt filmerna och hur några har tappat med åren, medan några står sig starka än idag.
Denna sjätte film är debutfilmen från den franska manusförfattaren och regissören Delphine Gleize, Carnages. Alla sex filmerna har jag hittat på Stockholms Filmfestival från år 2001-2002 ungefär. Carnages är nog den mest filmfestival-typiska filmen. Så det är passande att den avslutar vår serie.
Detta är en film som likt Robert Altmans Short cuts följer ett antal historier som på ett eller annat sätt vävs ihop. Men om Short cuts var ett knivskarpt berättat cyniskt collage, är Carnages mer som en ström av undermedvetna bilder, en samling situationer och idéer som skapats i Delphine Gleizes huvud. Fråga mig inte vad Carnages handlar om eller vad dess budskap är, jag vet det inte.
Carnages inleds med en tjurfäktning i Spanien. Vi får sedan följa den fallne tjurens olika delar spridas i Spanien, Frankrike och Belgien. Människorna som kommer i kontakt med tjurens delar, hornen, öronen, ögonen, köttet, har alla en egen historia. Och de vävs samman på ett underligt sätt i slutet.
Man kan också säga att Carnages handlar om en liten flicka som vet att djur kan vara större än människor, en skådespelerska som söker sitt inre skrik, en arbetslös filosof, en otrogen man vars fru är gravid, en gravid kvinna med en man som inte ser henne, en lärarinna, en dålig mor med ett mörkt förflutet, en annan dålig mor som kväver sin svagsinte son, en man som stoppar upp djur och längtar efter sin far...
När jag såg Carnages på filmfesten år 2002 blev jag helt uppfylld av den. Jag kunde inte sätt ord på vad som var bra med den, men jag gillade den skarpt. När jag nu såg den år 2012 älskade jag den igen. Det är inte den lättaste film jag sett, men den är magisk och drömsk. Den är svart och sorglig i vissa delar, men den dryper också av absurdismens humor. Flera scener är fantastiskt roliga, och jag naglas av och till fast framför skärmen.
Jag hoppas att denna film uppskattades av Fiffi. Den är så speciellt att jag inte ens kan gissa vad hon kommer tycka, men om hon gillade den tror jag att hon gillade den skarpt.
Jag ger Carnages fyra barbariska traditioner av fem möjliga.
Betyg: 4/5
Du finner Fiffis revy här.
"...men om hon gillade den tror jag att hon gillade den skarpt."
SvaraRaderaDu har helt rätt där. Jag tror det här är urtypen av en film som man antingen ÄLSKAR eller inte förstår alls.:)
Det här lät intressant ska ta och kolla upp :)
SvaraRaderaKul att kunna inspirera till ditt filmval! Hoppas att den står sig också...
RaderaSom jag skrev hos Fiffi: även om jag inte själv sett särskilt många av filmerna ni tog upp har det varit väldigt roligt att läsa era respektive texter om dem :)
SvaraRaderaTackar! Vilka har du sett, var det bara Hedwig?
RaderaÅh, den här filmen såg jag på Filmfestivalen 2002 och det var en av de första filmerna som gjorde att jag insåg att festivalen är guld värd. En helt okänd film som jag bara satt njöt av. Gillade primalskriksterapin.
SvaraRaderaAv de sex filmerna ni skrivit om har jag förutom denna sett även Whale Rider, och det var också det på festivalen. Gillade även den. Tearjerker.
Då måste du se In America också. Både filmfesten och en okänd pärla som man kan njuta av...
Radera