Sommaren är här och bara en vecka kvar innan semestern startar. Tänkte bjuda på en liten somrig rackarbajsare. Neilan med hans International Harvesters. California sunset!
Bonus denna vecka för den var så rackarns kort den första sången...
Sommaren är här och bara en vecka kvar innan semestern startar. Tänkte bjuda på en liten somrig rackarbajsare. Neilan med hans International Harvesters. California sunset!
Bonus denna vecka för den var så rackarns kort den första sången...
"You must see it twice!"
Alfreds sista film blev en slags kriminalkomedi om två par av skojare vars vägar korsas under dråpliga former. Filmer som denna måste ha en skön ton och bra skådespelare för att jag ska gilla dem, tror jag. Detta är dock inte Hitchs styrka som jag ser det. Denna film är i samma genre som To catch a thief men den var överlägsen detta sista ryck från den gode Alfred.
Tyvärr känns det som den dalande kurvan på filmkvalitéten på de sista filmerna under karriären fortsätter här ända in i mål..
Förvisso gillade jag Barbara Harris lustiga lurendrejare Blanche. Dessutom fann jag William Devanes sliskige psykopatiske diamanttjuv Arthur Adamson. Men de hade passat bättre som bifigurer och en krydda i en film. De var inte bra nog för att lyfta hela filmen.
Dessutom fann jag som vanligt att Bruce Dern var dålig och snarast äcklig. Han spelar filmens största roll så det blev inte så lyckat för mig.
Återigen finner jag mig tänka tillbaka på Hitchs gulliga och naiva komedier från 30-talet. Jag vet inte om tiden har slätat över svagheterna i de filmerna eller om de helt enkelt var bättre, utförda med en lättare hand och inte lika ångestladdat forcerat som hans sista filmer känns.
Som komedi var detta ganska svagt och tyvärr är den inte speciellt spännande eller på något annat sätt innovativ eller intressant. Om man vill se en komedi från Hitch bör man testa The trouble with Harry och vill man se en spänningsfilm kan man välja nästan vilken som helst av hans mer kända filmer.
Betyg: 1/5
Idag bjuds det på sampostning! Hm, han var visst lite snabbare på't än jag! Nåväl, hoppa över och kolla vad Jojjenito tyckte om filmen. Han var säkert mer förlåtande.
Den intresserade kan också lyssna på Shinypodden där jag, Frans och Joel snackar om filmen.
För att Opeth är magiskt bra, här kommer en sång jag lyssnat på mycket den senaste tiden. Burden.
Den är vemodig och ack så fin. Bara clean voice. Mikael Åkerfeldt är ett geni.
Käraste syster.
Jojje har just avslutat sitt Pixar-projekt och ställer därför till med kalas. Det blir Pixar Top 10. Aha, topplista. Såklart jag ville vara med och leka.
Själv ligger jag i lä och har endast sett 16,5 av de 23 långfilmerna som kommit ut från studion. Men det duger bra som bas för en topplista. Sa jag att jag gillar dem?
Min topp 3 var mycket svårt att ranka, de kan nog komma på lite vilken plats som helst. Eller i alla fall topp 2, de borde kanske fått en gemensam förstaplats. För övrigt är vissa filmer nyligen sedda och andra för länge sedan och då blir det vanskligt. Jag har gått på vaga minnen och en stark magkänsla vilka filmer som kom på topp 10. De på plats 11-16 behöver ses om och jag behöver få en ny uppskattning av dem för att de ska kunna slå sig in...
So, without further ado...
Så, de eländiga filmerna som inte kom med i topplistan:
Soul
Coco
Finding Nemo
Monsters University
Brave
A bug's life
Cars
Hoppa nu över och kolla in Jojjes aparta lista. Inte många överlapp gissar jag, men vem vet... :-D
Brrr, detta är en iskall film. Hitchcock gjorde många kalla filmer och denna kan mycket väl vara den kallaste av dem alla. Jag ser den tekniska briljansen, men jag blev mest äcklad av mordscenerna. Filmen blev inte spännande bara naken och smaklös. Jag börjar misstänka att Hitchcock vid detta laget helt tappat greppet eller åtminstone förlorat sin känsla för finess. Det är som att han blivit fartblind av alla hyllningar efter Psycho och The Birds och velat gå längre och längre med våld och terror i sina filmer. Men det måste utföras med känsla. Jag anser att Alfred har förlorat den känslan.
Detta var andra gången jag såg filmen på kort tid. Jag såg den för första gången 2017. Som så ofta dök ett nytt perspektiv upp nu i andra titten. Det är intressant att den oskyldigt jagade mannen, filmens huvudperson Dick Blaney, är en så otrevlig person. Han är elak, vresig, arg och osannolikt otacksam mot de vänner som försöker hjälpa honom. Däremot är filmens main villain Bob Rusk en jovialisk, hjälpsam och till synes trevlig person. Enda felet med Rusk är att han är en psykopat, våldtäktsman, sadist och mördare. Jaja, man kan inte ha allt! Nej, skämt åsido, det är mycket intressant att Hitch har switchat personligheterna mellan den gode och den onde. Det är mer vanligt att den gode framställs i positiv dager och den onde som ett asshole, men här tvärtom. Det var lite intressant.
Frenzy är en film som varken skrämmer eller gläder mig. Den gör att jag känner avsmak mer. Men om man ska lyfta några positiva saker så är det framför allt polismannen och hans matlagande fru som piffar upp anrättningen något. Mrs. Oxford går matlagningskurs om fin fransk mat och hon är lika dålig på att laga mat som bra på psykologi och förståelse för sin makes arbete. Scenerna med Chief Inspector Oxford och hans Mrs är underbara och ett stort plus för filmen. Dessa scener är överraskande för att komma från Hitch så här sent i karriären. De påminner mer om hans filmer före 1940.
Betyg: 2/5
Det var en rejäl spridning på åsikterna inom Shinypoddens panel när filmen diskuterades. Gå in och lyssna på podden och kommentera gärna på hemsidan.
Ozzy är en jäkla galning! Detta skriver jag med vördnad och kärlek i tanken, han är en galning på det bästa sättet. Jag älskar hans sångröst. Det låter nästan som att han är paranoid. Därför passar denna gamla dänga från 1970...
Jag hade rejält höga förväntningar på denna Oscars-vinnande film då jag hört gott om den, och att den är gjord av Pete Docter som tidigare regisserat höjdare som Inside out och Monsters Inc. Men då glömde jag kanske att det är en Pixarfilm och de är sannerligen "hit or miss". Tiden då jag hyllade allt Pixar släppte ut i världen är sedan länge passé.
Ack, detta var ett rejält sömnpiller som dock blev klart bra under sita halvtimmen. Det tog mig till tredje försöket innan jag tog mig igenom filmen. På grund av somnade hela tiden. Och då var det inte för att jag var speciellt trött utan när jag stängde av de två första gångerna slog jag över och tittade på något annat som den mycket vederkvickande serien Cruising with Jane McDonald.
Jag är själv förvånad över detta då Docters tidigare filmer har humor, värme och ett stort hjärta. Och Soul har ett tema och handling som passar in på hans tidigare filmer. Jag är ju för bövelen intresserad av musik och vad musiken gör med oss människor. Men denna gång blev jag besviken.
Det känns som att Docter har försökt att återskapa magin från Inside out där själva idén var så bra och där både humorn och det psykologiska djupet kom naturligt. Grundstoryn i Soul känns en aningens krystad, den förefaller mig inte lika naturlig. Och jag ställer mig fel typ frågor när jag ser filmen. Tyvärr greppar den inte tag i mim själ och drar med mig i en virvelvind av känslor.
Sista delen av filmen känns dock mycket starkare, oklart varför, för jag fattar inte riktigt hur de får ihop storyn rent intellektuellt. Nu några dagar efter jag såg filmen kan jag knappt förnimma mig vad som hände i slutet. Fick Joe ett nytt liv och dessutom i sin egen kropp? Och vad hände med 22? Drog hon till Kina? Så hon hamnade i en "sweat shop" fylld med barnarbetare? Onajs.
Nej, ibland funkar det tydligen inte. Var väl antagligen mig det var fel på. Jag var kanske på fel humör. Alla tre gångerna.
Betyg: 2/5
Idag sampostar jag med "Jojjenito - om film". Hoppa över dit och kolla in vad han tyckte om Själen.
Dessa scener påminde mig den fantastiska animerade kortfilmen World of tomorrow |
Några korta ord om veckans Hitchcock. Denna gång tar Shinypodden oss tillbaka till 1969 och spiondramat Topaz. Det är som att Hitchcock försöker återskapa magin från förr i de sista filmerna i karriären. Här får vi en saftig McGuffin i form av spionringen Topaz som det pratas om men som vi knappt får se.
Filmen är ett stort steg i rätt riktning jämför med förra veckans debacle Torn Curtain, men ändå långt från lika bra som klassikers i genren. Frans teori var att filmen kanske följt bokens struktur för slaviskt, och som vi alla vet angående konsten att adaptera en bok till film, man ska inte filma allt som händer i boken. Man måste välja vilka delar man vill fokusera på och göra en tajt bra story som passar filmformatet. Detta tycker jag Hitch inte riktigt lyckats med i denna film.
Inledningen är närmast helt överflödig och slutet är närmast förhastat. Däremellan fanns några bra sekvenser var för sig som tyvärr har varierande tonalitet. Thriller-scenen i Harlem var bäst medan sekvensen med Devereaux och hans älskarinna på Kuba var innerlig, men det romantiska triangeldramat om hans otrohet kändes som en annan film. Slutet i Paris var som en blekare spionroman från John Le Carré.
Bondfantast som jag är, ja, jag tänker att jag kan kalla mig det efter en hel säsong om Bond inom Shinypodden, la jag märke till att Karin Dor som spelade Helga Brandt i You only live twice spelade Devereauxs flamma på Kuba. Värt att notera.
Jag gillade bitarna med spionhistorien mest och hade hellre spenderat mer tid när Devereaux jagade mullvaden i den franska underrättelsetjänsten. Scenen när Devereaux bjuder alla sina kollegor på lunch för att "röka ut" den skyldige var lockande men det blev ganska lite av den jakten till slut. Eller för kort i alla fall.
En notabel detalj är att det finns olika versioner eller klippningar av filmen, och det föreföll som att vi alla tre i podden sett olika versioner. Lyssna på veckans avsnitt av podden här och jämför med vilken version ni sett.
I summering blir domen en helt ok och kapabel film, men långt från riktigt minnesvärd, en klockren tvåa i min skala helt enkelt.
Betyg: 2/5
I am fairly sure that “Heroes” was the first album by Bowie I ever owned. It must have been around 1981 when I was working in a record shop two weeks as part of an assignment for school. All kids got to work as interns at real work places. I choose a record store in my small home town Skövde. My friend worked at a bakery and got home every day with a bag full of still warm sweet pastries. I got to pick one record “for free” after my two weeks of work. The decision felt monumental… it was “Heroes”…
At that time I didn’t like it that much, I might have been too young. I had “Alladin sane” and “Diamond dogs” on a TDK audio tape and those records were much easier to fall in love with. A couple of years later when “Let’s dance” came out, the album “Heroes” almost was forgotten. But not so much anymore. This is a sneaky good record.
Just as “Low” we get one side of the album with songs with singing and a second side with mostly instrumental songs. The album is a piece best listened to as a whole entity. It is mature music, not easy listening. The album opens with the pulsating and almost frantic “Beauty and the beast”. You really can’t say no to the beauty and the beast. Liebling… It is a great first song.
“Joe the lion” is not my favourite on the album. The inspiration to the song was the performance artist Chris Burden who got his 15 minutes of fame by having himself nailed to the top of a Volkswagen in 1974. Bowie’s vocals are impressive though.
“Heroes” is the third song. Is it too famous? How can you even start to assess a song that you have heard so many times? Is it boring? Is it great? As a part of the experience listening to the album it is great! Bowie may have written it about the stolen kisses his producer Tony Visconti and Antonia Maas got beneath the Berlin wall during the recording sessions. Legend has it that produced Tony Visconti put three microphones with different distances to Bowie in the room. They got activated at different sound levels and due to their respective distance to the singer a slight delay was introduced for each mic. When Bowie puts in more and more power he sings in chorus with himself.
“Sons of the silent age” is a slow song with a heavy saxophone and a showcase for David singing. What is he thinking of here? In “Blackout” he is either signing of an actual blackout in New York City or his mental breakdown before he moved to Berlin.
Now we come to the very exciting second side of the album. It’s an atmospheric ambient music that is all about feelings. The songs are written by Bowie with a lot of help by Brian Eno who also introduced the oblique strategies where he would distribute random “strategy” cards to the band to follow. Eno said nein to rehearsals, to induce a creative environment built on chaos and uncertainties.
“V-2 Schneider” is an almost instrumental powerful song with military undertones. Funny note, Bowie’s sax is played in the wrong key, but it works anyway.
The subsequent three instrumental songs make up a mighty section. “Sense of doubt” feels like a space ship taking off and travelling to unseen places, “Moss garden” takes us to Japan. “Neuköln” is a melancholic lament for the Turkish immigrants in the Berlin district Neukölln (Bowie may intentionally have named the song misspelled). The lonely saxophone is crying! The song could easily been used in the classic movie Blade runner.
The album is rounded off with an almost disco-esque dance romp, “The secret life of Arabia”. It’s one of the hidden treasures of the album, even though one could argue that it’s actually misplaced on the album. It should not have been the last song. But, hand claps! Catchy!
My rating: 7/10
Side A:
1. Beauty and the beast
2. Joe the Lion
3. “Heroes”
4. Sons of the silent age
5. Blackout
Side B:
1. V-2 Schneider
2. Sense of doubt
3. Moss garden
4. Neuköln
5. The secret life of Arabia
Best songs: “Heroes”, “The secret life of Arabia”
Produced by: David Bowie and Tony Visconti
Media: Remastered 180 gram vinyl, reissued in 2018, part of the box "A New Career in a New Town (1977–1982)"
Released: October 14, 1977