tag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post2321576888304874307..comments2024-03-18T09:40:46.732+01:00Comments on <i>Fripps filmrevyer</i>: Top 10 films of 2006Henkehttp://www.blogger.com/profile/09420054027064446745noreply@blogger.comBlogger31125tag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-85686027058547607322014-10-23T09:36:10.210+02:002014-10-23T09:36:10.210+02:00Sir, we have to agree to disagree on this one!
Fy...Sir, we have to agree to disagree on this one!<br /><br />Fyra överlapp är mycket för oss (konstigt nog)!<br /><br />Somnade du på The fall? Ibland händer det. Jag somnade på The grand Budapest hotel! På bio till och med...<br /><br />Jo Children of men är kanske bästa filmen på min lista. Topp tre är svårplacerade om man blandar in "gut feeling".Henkehttps://www.blogger.com/profile/09420054027064446745noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-9118775398277667842014-10-23T09:33:41.378+02:002014-10-23T09:33:41.378+02:00Kul att höra från ett annat fan av filmen. Jag såg...Kul att höra från ett annat fan av filmen. Jag såg filmen två gånger på filmfestivalen det året. Det är en ljuvligt fantasirik historia. Och så jag jag Rachel Weisz också...Henkehttps://www.blogger.com/profile/09420054027064446745noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-43397090150794490972014-10-21T10:26:22.015+02:002014-10-21T10:26:22.015+02:00Först och främst, låt mig säga, detta är ett stark...Först och främst, låt mig säga, detta är ett starkt filmår. ;)<br /><br />Vi har hela fyra (!) överlapp.<br /><br />Angående din etta, The Fall, så började jag titta på den men somnade efter en kvart. Har inte försökt igen sen dess.<br /><br />Bästa film på din lista: Children of Men.<br />Film som jag inte är så förtjust i: Stranger Than FictionJojjenitohttp://jojjenito.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-86505155874249504472014-10-21T10:14:01.839+02:002014-10-21T10:14:01.839+02:00Trevligt att någon slår ett slag för The Fountain....Trevligt att någon slår ett slag för The Fountain. Jag såg den i år för första gången och blev helt bortblåst. Väldigt annorlunda för Aronofsky (kanske beroende på att han inte fick göra vad han ville) men kanske hans bästa.Carlhttp://www.harduintesettden.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-80577199611653795862014-10-20T21:57:07.933+02:002014-10-20T21:57:07.933+02:00En underbar "back hand compliment" till ...En underbar "back hand compliment" till The fall där. Men bättre med en sådan än ingen alls antar jag... :-)Henkehttps://www.blogger.com/profile/09420054027064446745noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-1377552627116033152014-10-20T18:18:24.886+02:002014-10-20T18:18:24.886+02:00Jodå, The Fall var som sagt helt ok men det var må...Jodå, The Fall var som sagt helt ok men det var många andra filmer som jag gillade mer. Men eftersom jag tycker att 2006 var ett starkt år är det inget underbetyg åt The Fall. Men mer yta än känsla blev det nog i min tittning.Sofiahttps://www.blogger.com/profile/08074029560264971221noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-33105916325152233012014-10-20T13:21:18.970+02:002014-10-20T13:21:18.970+02:00De tre i toppen är jag osäker på ordningen för. Ca...De tre i toppen är jag osäker på ordningen för. Casino Royale och Children of men är i alla fall mer omtittningsbara...<br /><br />Men jag tycker filmåret är ganska svagt om man jämför med närliggande år...Henkehttps://www.blogger.com/profile/09420054027064446745noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-23726760333900915182014-10-20T13:09:38.409+02:002014-10-20T13:09:38.409+02:002006 års bästa film: Casino Royale.
Andra toppfil...2006 års bästa film: Casino Royale.<br /><br />Andra toppfilmer detta året var Children of Men, Pan's Labyrint, Little Miss Sunshine & 300 (främst för dess snygghet).Halohttps://www.blogger.com/profile/03248666308616367957noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-70703495891531028702014-10-19T14:35:23.482+02:002014-10-19T14:35:23.482+02:00Japp, du var mycket konsistent. Klart att listorna...Japp, du var mycket konsistent. Klart att listorna förändras lite genom åren, man ser nya filmer från året i fråga och de man har sett fadar bort eller gror till sig. Det är därför det är klart intressant att gå in och uppdatera sina gamla årsbästalistor lite då och då.<br /><br />Jasså, The Fall föll dig inte på läppen alls? Jag tyckte den var snygg, men det var inte det som gjorde att jag föll för den mest, det var den underbara sagan och fantasirikedomen... Påminner ju lite om Pans labyrinth på det sättet. Bra barnskådespelare också vilket alltid är positivt (mest en lättnad egentligen...)Henkehttps://www.blogger.com/profile/09420054027064446745noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-91720751335667537812014-10-19T14:31:44.574+02:002014-10-19T14:31:44.574+02:00Det blir inte mycket överlapp där inte va? Tack fö...Det blir inte mycket överlapp där inte va? Tack för dina kommentarer. Jag hoppar över och kollar in din lista... (igen)Henkehttps://www.blogger.com/profile/09420054027064446745noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-77361868770959627212014-10-19T14:30:31.106+02:002014-10-19T14:30:31.106+02:00Kul med visst överlapp men jag blir lite förvånad ...Kul med visst överlapp men jag blir lite förvånad att Casino Royale ramlade ut hos dig. Andra bästa bondfilmen, eller hur var det?<br /><br />Vi står enade, om än ensamma, för The fall! Googly, googly, googly! ;-)Henkehttps://www.blogger.com/profile/09420054027064446745noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-70613595101622143722014-10-19T14:28:36.269+02:002014-10-19T14:28:36.269+02:00Tenacious D, där sa du något. Filmen var rejält su...Tenacious D, där sa du något. Filmen var rejält sugig, men den korta tv-serien var hysteriskt underhållande. Konstigt...Henkehttps://www.blogger.com/profile/09420054027064446745noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-1301382488416892402014-10-18T13:16:14.619+02:002014-10-18T13:16:14.619+02:0010. Ok, men inte mer än så
9. Yay
8. Yay
7. Yay. E...10. Ok, men inte mer än så<br />9. Yay<br />8. Yay<br />7. Yay. En indie där vi är helt överens :)<br />6. Ok<br />5. Yay<br />4. Måste ju se, nu när jag inte längre är en Aronofsky-oskuld<br />3. Bubblare<br />2. Meh… Bond… ;) Men den verkar ha gått hem med besked hos en Bondare (du, Flmr och Filmitch)<br />1. Mja, om vi möttes hos solskenet får väl våra vägar skiljas åt här… Ok, men det finns andra filmer som jag nog vill framhålla före den<br /><br />Tittar jag på min “gamla” lista var den väl hyfsat överensstämmande med den jag nu publicerade (hade inte “tjuvkikat” tidigare)Sofiahttp://bilderord.wordpress.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-33520377986542779222014-10-18T13:12:04.189+02:002014-10-18T13:12:04.189+02:00Ok, eftersom jag ser att jag aldrig kommenterade d...Ok, eftersom jag ser att jag aldrig kommenterade din lista då jag själv var på gång med min så kommer här en "analys" :)<br /><br />10. Apocalypto - Gillade den när jag såg den och den bjöd på bra underhållning. Utanför listan tills jag ser om den (om det nu blir av). Svag fyra.<br />9. Das Leben der Anderen - Tror jag sett den två eller tre gånger, men blir lite sugen på att se om den igen. Bättre för varje gång, men än så länge utanför listan. Svag fyra.<br />8. The Prestige - Blev inte så tagen av den som jag önskar att jag hade blivit, men som med många andra Nolan-filmer vinner den säkert på att ses om. Svag fyra.<br />7. Little Miss Sunshine - Sågs på festivalen (tror jag). Lagom mysig och allt det där. Stark trea till svag fyra.<br />6. Stranger Than Fiction - Minns inte så mycket av den, men tyckte nog den var ganska bra då. Svag fyra?<br />5. Pan's Labyrinth - Inte lika tagen av den som många andra, men så är jag inte lika svag för fantasygenren. Dock positivt att den var mörkare än väntat. Stark trea.<br />4. The Fountain - Sågs på festivalen och blev ganska besviken. Snygg, men nådde inte fram hos mig. Trea.<br />3. Children of Men - Kanske skulle behöva se om, men annat än fotot fångade mig inte. Stark trea.<br />2. Casino Royale - På listan eller precis utanför, men bra är den. Ser fram emot att se om den. Fyra/svag fyra.<br />1. The Fall - Mycket snygg film som är en som en rörlig tavla mest hela tiden. Dock fångade den inte tag i mig med sin berättelse. Trea.<br /><br />Min lista hittas <a href="http://moviesnoir.blogspot.com/2012/07/mina-favoritfilmer-2006.html" rel="nofollow">här</a>.Movies - Noirhttps://www.blogger.com/profile/07555505278667882402noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-80224585408962940882014-10-18T12:11:06.154+02:002014-10-18T12:11:06.154+02:00Här var det hela fyra överlapp mellan våra listor!...Här var det hela fyra överlapp mellan våra listor! :) The Fountain är en sjukt vacker film. och lite konstig. Och härlig. Och annorlunda. Varför tänkte jag inte på den? Måste nog se om den innan den har en chans på listplacering. <br />Casino Royale åkte ut i sista stund men den ligger på delad 11:e plats, typ ;)<br /><br />The Fall är verkligen en HÖJDARE! Jag får tacka dig så mycket för att den blev sedd. Tarsem Singh borde helt klart göra mer film.Fiffihttp://www.fiffisfilmtajm.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-36447578932398512952012-07-08T12:24:04.223+02:002012-07-08T12:24:04.223+02:00Jag läser hela din lista med stort intresse oavset...Jag läser hela din lista med stort intresse oavsett vilken ordning du skriver den i. Jag tycker dock att det är lite mer spännande att stega sig ner mot förstaplatsen helt enkelt.Henkehttps://www.blogger.com/profile/09420054027064446745noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-18564439393201137452012-07-07T13:36:50.415+02:002012-07-07T13:36:50.415+02:00Förresten, måste fundera på om jag ska vända på or...Förresten, måste fundera på om jag ska vända på ordningen eller inte. Finns en anledning till varför jag valt att ha plats 1 till 10 och det är för att det (oftast) dyker upp lite mindre kända filmer längre ner på listan och jag vill liksom spara det som en godbit. Å andra sidan är väl de flesta intresserade av vilken som är etta och kanske struntar i resten av filmerna...Movies - Noirhttps://www.blogger.com/profile/07555505278667882402noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-79432611077613547442012-07-05T17:24:06.345+02:002012-07-05T17:24:06.345+02:00Jag ser redan fram emot nästa torsdag! Jag är väld...Jag ser redan fram emot nästa torsdag! Jag är väldigt nyfiken nu, för när jag började kolla på vilka filmer jag sett från 2006 var listan av favoritfilmer otroligt kort... Antingen ett dåligt filmår eller så har jag sett för lite film och valt fel. Jag har kanske helt enkelt missat godbitarna.<br /><br />Men väldigt roligt att du har med Casino Royale som enda film från min lista! Då är den kanske inte så malplacé som Sir Per och Sofia vill påstå!Henkehttps://www.blogger.com/profile/09420054027064446745noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-29771030564989887762012-07-05T17:10:53.251+02:002012-07-05T17:10:53.251+02:00Argh, Das Leben der Anderen ska det vara (lite för...Argh, Das Leben der Anderen ska det vara (lite för snabb där).Movies - Noirhttps://www.blogger.com/profile/07555505278667882402noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-6540931765445023322012-07-05T17:09:56.497+02:002012-07-05T17:09:56.497+02:00Eftersom min lista för 2006 kommer nästa torsdag s...Eftersom min lista för 2006 kommer nästa torsdag så väntar jag med att avslöja för mycket.<br /><br />Endast en av dina topp tio filmer tog sig in på min lista (och det var just Casino Royale, haha). Apocalypto, Das Leven der Anderen och The Prestige var nära att komma med...<br /><br />Och på tal om komedier så har jag faktiskt en komedi med på listan (vilket inte är så vanligt för min del).<br /><br />Det var förresten ett år med många fyror, men ingen given etta (precis som 2008 och 2005).Movies - Noirhttps://www.blogger.com/profile/07555505278667882402noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-20052519490772304272012-07-04T22:56:18.932+02:002012-07-04T22:56:18.932+02:00Va, är redan bok 4 en mellanbok? Robert Jordan vän...Va, är redan bok 4 en mellanbok? Robert Jordan väntade i alla fall till sjätte eller sjunde boken innan han började "trampa vatten", dvs mjölka läsarna...Henkehttps://www.blogger.com/profile/09420054027064446745noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-45255794111011644752012-07-04T20:29:46.599+02:002012-07-04T20:29:46.599+02:00Jag är i mitten på bok nr 4 A feast for crows - Ma...Jag är i mitten på bok nr 4 A feast for crows - Martin håller ställningarna än även om bok 4 är en mellanbok.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-43474683853509152022012-07-04T18:29:14.724+02:002012-07-04T18:29:14.724+02:00Det har du helt rätt i, tänkte jag inte ens på. Me...Det har du helt rätt i, tänkte jag inte ens på. Med undantag för Little Miss Sunshine och Stranger Than Fiction (som väl är på komedigränsen), då. Kollar man på IMDb förstärks intrycket av ett rätt sunkigt komediår: Cars, The Devil Wears Prada, John Tucker Must Die, Click, Happy Feet, Scary Movie 4, Tenacious D... BlärkSofiahttp://bilderord.wordpress.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-59518062512695881492012-07-04T12:31:13.980+02:002012-07-04T12:31:13.980+02:00Både du och Sofia listar Zwartboek. Kollade på imd...Både du och Sofia listar Zwartboek. Kollade på imdb... Veerhoven, Holland WWII, spänning. Kanske nåt för en regnig höstkväll senare i höst...<br /><br />Jag har fått böckerna (försenade) och har just precis börjat läsa första boken. Pologen. Norr om muren. Others. Lite annorlunda än hur det var i tv-serien. Coolt.<br /><br />Hur långt har du kommit vid det här laget?Henkehttps://www.blogger.com/profile/09420054027064446745noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5371630520413596312.post-32989206561831585582012-07-04T12:27:42.923+02:002012-07-04T12:27:42.923+02:00Ojojoj, jag kommer få ta mycket smisk för min plac...Ojojoj, jag kommer få ta mycket smisk för min placering av Casino Royale. Eller hur? Nåväl, den har en plats på min lista av personliga skäl. Det finns en lång historia här, men den får vi ta över en kall öl någon annan gång.<br /><br />Jag ser att du har en lista med idel seriösa filmer. Samma med min lista. Jag saknar framför allt några riktigt bra och sköna komedier från detta år. Vad var det för fel på komedierna?? Konstigt.Henkehttps://www.blogger.com/profile/09420054027064446745noreply@blogger.com